Fortsæt til indhold

Forvaltningen skal ikke føre pennen for partiernes mærkesager

Debat
Søren MikkelsenFormand for Radikale Venstre i Randers Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

SF Randers har for nylig foreslået, at forvaltningen undersøger og beskriver mulighederne for, at Randers Kommune indfører lønnet frihed til, at kommunens medarbejdere passer deres syge børn, indtil de er raske, og derefter fremlægger sagen til beslutning for økonomiudvalget og byrådet.

Intentionen om, at Randers Kommune skal være en god arbejdsplads, er der som sådan intet i vejen med. Det er fremgangsmåden, jeg ikke kan bakke op om.

Normalt laver forvaltningen nemlig kun beslutningsforslag, når et byrådsflertal beder om det. Og med god grund. Hvis vi tillader SF’s idé om, at forvaltningen reelt skal lave sagsfremstilling for SF Randers, vil det åbne op for en ladeport af tilsvarende ønsker hos andre af byrådets partier og lister, som forvaltningen på ingen måde kan eller bør efterkomme.

Jeg kan se det for mig. En liste vil have undersøgt et kajkant-forslag. En anden vil have visitationer på et givet politisk område undersøgt. Et parti vil have undersøgt forhold om vores folkeskolers nationale testresultater. Ved alle listernes og partiernes fremsatte forslag skal forvaltningen så både lave undersøgelsesarbejder og dernæst formulere beslutningsforslag.

Det eneste sikre er, at forvaltningens fokus og ressourcer går fra kommunens velfærdsopgaver, hvis lister og partier vedvarende kan indsende ønsker om ting, der skal undersøges - og i forlængelse af bestilte undersøgelser tillige vil kræve, at forvaltningen fremlægger beslutningsforslag for partiernes egne (mærke)sager.

Jeg har svært ved at se, at vi med sådan et forslag får et mere samarbejdende byråd, som SF Randers også brændende ønsker sig. Den politiske kultur i Randers Kommune vil ikke bedres, men i stedet vil det tværtimod forringe vores indbyrdes samtale, at partierne ikke selv skal argumentere for deres politik i byrådssalen, men i stedet kan spinde den ene historie efter den anden i medierne om dette eller hint, de har bedt om at få sat i værk.

Vi i Radikale Venstre kan bakke 100 procent op om, at vi har brug for en bedre dialog i byrådet, men det er nu engang god stil at samle et flertal om et forslag, før vores allesammens skattekroner kastes efter det.