Nyttejobs nytter kun, hvis der også sker noget i Jobcenter Randers
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I et debatindlæg her i avisen argumenterer flere politikere for det gode i, at Randers Kommune vil sende flere borgere i nyttejobs. Det giver borgere et socialt fællesskab og struktur i hverdagen.
Det lyder alt sammen meget godt. Og hvis der er borgere, der har brug for det, kan det selvfølgelig være en hjælp.
Nu vil jeg stille spørgsmål ved, om det primært er en nyttetjeneste, der giver borgerne en ny tro på sig selv. En undersøgelse i Randers Kommune peger for eksempel på, at borgerne ikke føler sig hørt, og at medarbejderne i Jobcenter Randers ikke har tillid til borgerne. Det gør mennesker syge. Og det får borgere til at føle sig umyndiggjort.
Nu vil politikerne også fortælle, hvor pænt det bliver her i Randers, når der bliver fjernet affald fra nogle stærkt afgrænsede arealer her i Randers Kommune. Det er ren symbolpolitik.
Jeg har selv tilbudt Jobcenter Randers en frivillig nyttetjeneste på 20 timer om ugen, hvor jeg går ud og samler affald udvalgte steder i byen. Se for eksempel på området omkring Netto lige før Mariagervej og området mellem Bauhaus og Memphis Mansion. Det flyder med affald. Og det gør der flere steder.
For mig handler det mere om respekten for mig som person og for respekten for mine kompetencer, end det gør om jeg skal arbejde 20 timer om ugen for min ydelse i en periode.
Det svar, som jeg har fået, er et nej. For ifølge de medarbejdere, som jeg har kontakt med, er der slet ikke en nytteindsats, hvor der bliver samlet affald.
I stedet skal jeg tvinges ud i en indsats, hvor jeg ikke selv vælger. For sådan er konceptet.
Hvis det er måden at gøre folk klar til arbejdsmarkedet, kan jeg godt forstå, at der kun er fem, der er kommet i arbejde.
For mig handler det mere om respekten for mig som person og for respekten for mine kompetencer, end om jeg skal arbejde 20 timer om ugen for min ydelse i en periode.
Mit mål er at komme i arbejde inden for det område, som jeg er mest kvalificeret til. Og da kunne anerkendelse fra en medarbejder på jobcentret være en stor hjælp.
Mit vækkeur ringer hver morgen. Og jeg har også en god struktur på min jobsøgning. Og så er jeg sammen med andre mennesker hver dag.