»På overfladen virkede forslaget tilforladeligt, men mine nakkehår rejser sig...«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Et ordsprog, der gav god mening for mig ved sidste byrådsmøde, lyder sådan: ”Man skal ikke bare følge strømmen.” Det var netop på det møde, vi igen skulle tage stilling til et grønt forslag med det erklærede mål at sætte turbo på klimaindsatsen.
Forslaget omhandlede et Klima + partnerskab med Klimaskovfonden – et frivilligt partnerskab, som kommunerne kan vælge at deltage i.
Alle partier – bortset fra DF – stemte for forslaget.
- Klima er jo blevet det nye “sort”, som man siger. Hvis du er med på den nyeste trend, stemmer du grønt, præcis som alle de andre!
Men er den grønne omstilling, som danskerne pålægges, virkelig uden konsekvenser for borgerne? Er omkostningerne ved den nødvendigvis bæredygtige?
Jeg er ikke imod den grønne omstilling. Tværtimod, den er nødvendig – men det skal ske på frivillig basis, ikke ved tvang.
På overfladen virkede forslaget tilforladeligt. Det nævnte blandt andet, at lodsejere og landmænd kunne søge om støtte til at omlægge deres jorde til skovrejsning og udtagning af lavbundsjord. Men mine nakkehår rejser sig, hver gang jeg støder på ordet: “accelerer”, “accelerer”, “accelerer”, “accelerer” i bilaget.
Det ord – ”accelerer” – lægger et enormt pres på os politikere og på forvaltningen for at nå klimamålene. Jeg frygter, at det kan ende med, at nogle lodsejere i fremtiden tvinges til at omlægge deres jorde, bare for at kommunen kan nå de fastsatte klimamål – uanset omkostningerne.
På side 3 i bilaget, under afsnittet ”Aftalens overordnede indsatsområder”, står der blandt andet:
“Kommunen sætter et ambitiøst mål for skovrejsning og/eller udtagning af lavbundsjorder for 2020-klimaplanen. Kommunen forpligter sig til at arbejde proaktivt for at nå de opstillede mål.”
“Kommunen identificerer områder, hvor der kan etableres nye skov- og lavbundsområder. Det kan indebære, at kommunen erhverver områder til at gennemføre projekterne.”
De ord som ”proaktiv”, ”forpligter” og ”erhverver” tyder på, at det kan blive en opgave, der skal gennemføres uanset omkostningerne – og med “erhverver” kan det faktisk betyde ekspropriering (tvangsudsalg) af privatejendomme. Det ønsker jeg ikke for lodsejere og landmænd i Favrskov Kommune!
Jeg er ikke imod den grønne omstilling. Tværtimod, den er nødvendig – men det skal ske på frivillig basis, ikke ved tvang.
Nogle politikere vil nok juble og ønske sig en grønnere, vildere omstilling – og et hurtigere tempo. Men skal vi alle være lige grønne? Nej, selvfølgelig ikke. Der skal være plads til forskellighed blandt partierne. Det blev tydeligt her, da Dansk Folkeparti stemte imod.