»Cyklister og bilister, vi skal dele vejen med omtanke«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Foråret er over os, vejret bliver bedre, og vi ser flere og flere cyklister på vejene. Det glæder vi os over. Men med flere trafikanter, både fodgængere, cyklister og bilister, bliver det endnu vigtigere at udvise gensidig respekt og tage hensyn til hinanden.
Efter min mening er foråret en særlig farlig tid for cyklister, især hvis man ikke følger de regler og love, der netop er lavet for at beskytte os alle sammen. Derfor, kære cyklister: husk at holde jer så langt til højre som muligt, og kør ikke ved siden af hinanden. Dette er særligt vigtigt, når man færdes i store grupper.
Jeg vil dele en oplevelse fra mit eget liv: For et par uger siden var jeg på vej hjem fra arbejde ad Hylkevej mod Hylke. Under den gamle togbane-bro fra 1922 mødte jeg en stor gruppe cyklister, som fyldte hele modsatte vejbane. En kvinde i gruppen vælger at trække ud for at køre frem i gruppen og kom derfor alt for tæt på mig, så jeg måtte bremse kraftigt og trække yderligere til højre, selvom jeg holdt mig på min egen side af vejen.
Desværre er dette ikke en enlig episode. Mange cyklister kører måske med en frygt for at blive påkørt, og derfor mener vi i Dansk Folkeparti, at der skal etableres flere cykelstier i kommunen. Det vil gøre det mere trygt for alle trafikanter specielt på de større veje, så vi alle kan komme sikkert frem til hverdagens gøremål.