Er borgerinddragelse reel eller er vi ofret i en skueproces?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Min bekymring for, at nedsættelsen af dialoggruppen om vindmølleprojektet ved Mesing har været en skueproces, er blevet bestyrket. Derfor vælger jeg at dele min personlige oplevelse med avisens læsere.
Skanderborg-Hørning Fjernvarmes (SHF) ønske om at opstille en 150 meter høj vindmølle sydvest for Mesing blev præsenteret på et borgermøde i Veng den 10. december 2024.
På mødet tegnede der sig et tydeligt spændingsfelt mellem SHF’s økonomiske interesser, kommunens plan for grøn omstilling og borgernes bekymringer over de gener – som f.eks. støj, lys og fald i ejendomsværdi – en sådan mølle kan medføre.
Personligt har jeg indtryk af, at vi er blevet brugt i en baglæns sagsbehandling – hvor borgerinddragelse bruges som alibi for en beslutning, der i praksis allerede er truffet.
Kommunen inviterede efterfølgende til deltagelse i en dialoggruppe. Formålet blev præsenteret som en mulighed for at stille spørgsmål, få belyst bekymringer og afklare, hvordan projektet eventuelt kunne skabe værdi for lokalsamfundet.
Da kommunen direkte blev spurgt, afviste den, at dialoggruppen blot var en skueproces. Det gav mig en tro på, at der var plads til reel indflydelse forud for den politiske beslutning. Gruppen blev sammensat af repræsentanter fra SHF, embedsmænd og borgere med både positive og kritiske holdninger til projektet.
Jeg har stor respekt for embedsmænd og deres rolle i den offentlige forvaltning. Jeg forventer, at de arbejder professionelt, neutralt og ud fra forvaltningsretlige principper. Min tiltro til, at kommunens embedsmænd kunne navigere i det spændingsfelt, er desværre blevet svækket.
Som berørte borgere har vi ønsket at få belyst projektets konsekvenser og har forud for møderne forberedt dagsordener og spørgsmål – især til SHF. Disse forberedelser er dog tilsyneladende blevet opfattet som styrende, og vi er blevet mødt af en småfornærmet tone fra kommunen. Vi har desuden oplevet et forløb, hvor aftalte dagsordener er blevet ændret, deltagerkredsen justeret og – til alles overraskelse – et godkendt referat ændret, før det blev offentliggjort på kommunens hjemmeside.
Kommunens løfte om, at gruppen skulle kunne få svar, klinger i dag hult – især når vi til møderne får at vide, at spørgsmål om støj, lys og naturpåvirkning først vil blive besvaret i en kommende miljøvurdering, som først udføres i den formelle ansøgningsfase.
På borgermødet blev der lagt stor vægt på de mulige fordele ved projektet for lokalområdet: billig fjernvarmetilkobling, midler til landsbyudvikling, cykelstier og rekreative områder. Tilbage står nu kun muligheden for fjernvarme til visse ejendomme i Mesing by. Alt andet har vist sig ikke at være muligt – enten grundet lovgivningen eller projektets beskedne størrelse.
Så hvad har dialoggruppen reelt opnået? Og hvad har formålet været? Har vi blot fungeret som nyttige idioter, der kommer til at stå på mål for et projekt, mange af os ikke ønsker?
Jeg er skuffet over, at vi ikke har opnået reel indflydelse, at vi sidder tilbage med ubesvarede spørgsmål – og over Skanderborg Kommunes måde at håndtere processen på.
Personligt har jeg indtryk af, at vi er blevet brugt i en baglæns sagsbehandling – hvor borgerinddragelse bruges som alibi for en beslutning, der i praksis allerede er truffet.
Jeg er fortsat dybt bekymret for konsekvenserne af at få en kæmpevindmølle i nabolaget. Min ejendom ligger uden for både kompensationsgrænsen (6 x møllens højde) og uden for Mesing by. Derfor er der hverken erstatning, udsigt til fjernvarme eller anden kompensation.
Jeg er ikke alene i den situation, og jeg vil opfordre andre til at møde op til kommunens næste borgermøde, som forventes at finde sted 17. juni 2025.
Følg med på kommunens hjemmeside. Jo flere vi er, jo større er chancen for (måske) at få indflydelse på beslutningen om en kæmpevindmølle ved Mesing.