Fortsæt til indhold

Tidlig skolestart – en god idé for systemet, men hvad med børnene?

Debat
Morten TorpKandidat for Socialdemokratiet til kommunalvalget, Grenaa

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I hverdagen taler jeg med forældre og pædagoger, der undrer sig: Er det nu også det rigtige, at vores børn starter i skole så tidligt?Derfor mener jeg, det er tid til, at vi genbesøger idéen om den tidlige skolestart i april.

Ikke fordi det nødvendigvis er forkert – men fordi vi skylder os selv og vores børn at spørge: Er det det bedste for dem?

Tidligere startede børn i skole i august, men med tidlig SFO begynder mange allerede i april – fire-fem måneder før. De rives ud af børnehavens trygge rammer midt i foråret og sættes ind i en ny kontekst med nye voksne, nye børn og nye forventninger, og det samme gentager sig efter sommerferien. For nogle er det fint – men for andre er det alt for tidligt.

En rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut viser, at børn, der får lidt mere tid i børnehaven, klarer sig bedre – både socialt og fagligt – når de starter i skole. De har haft tid til at lege, udvikle sig i eget tempo og danne trygge relationer. Med andre ord: De har fået lov til at være børn lidt længere. Og det er ikke småting.

Derfor bør vi som kommune tage diskussionen alvorligt: Hvornår giver det mening for et barn at skifte miljø? Er det i april – eller måske efter en god sommerferie sammen med familien?

I pædagogisk praksis taler man om børns nærmeste udviklingszone – altså det felt, hvor børn lærer og trives bedst med den rette støtte. Når vi flytter børn midt i en udviklingsproces, risikerer vi at slå noget i stykker. Overgangen skal være tryg – ikke forhastet.

Derfor bør vi som kommune tage diskussionen alvorligt: Hvornår giver det mening for et barn at skifte miljø? Er det i april – eller måske efter en god sommerferie sammen med familien?

Jeg mener, vi bør gøre det lettere – og mere legitimt – for forældre og fagpersoner at vælge en senere skolestart. Det skal være helt okay at sige: “Mit barn har brug for lidt mere tid i børnehaven.” Ikke med dårlig samvittighed – men med stolthed.

Det betyder ikke, at alle børn skal vente. Men det betyder, at vi skal turde sætte barnet først – og ikke lade beslutningen handle om, hvad der passer bedst ind i de voksnes hverdag.

For vi skylder vores børn en god start på livet. En start, hvor de føler sig klar – ikke bare fordi det er blevet deres tur. Det handler om tillid. Til børnene. Til forældrene. Og til de dygtige pædagoger, der kender børnene bedst.

Og så handler det om politisk mod. Modet til at sige: Kan vi gøre det lidt anderledes? Derfor håber jeg, at vi tør tage diskussionen – også her i Norddjurs. For børns skyld. Ikke for systemets.

Jeg stiller op til kommunalvalget, fordi jeg tror på, at vi kan gøre tingene lidt anderledes. Mere menneskeligt. Mere børnevenligt. Og lidt modigere. For når vi siger, at børnene er vores fremtid – så lad os også behandle dem sådan.