Det er sidste chance for Aarhus Airport
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Igennem de sidste tre års tid er der fra Aarhus Lufthavns side blevet arbejdet hårdt for at finde en privat investor.
Det har ikke været en let opgave, da lufthavnen har givet underskud i næsten alle de år, den har eksisteret. Efter flere pressemeddelelser om, at nu var man tæt på en aftale med en privat investor, virker det endelig til at kunne lykkes.
Jeg og Liberal Alliance har hele tiden ment, at det ikke er en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn på Djursland. Vi har konsekvent stemt og kæmpet imod, når Socialdemokratiet, Venstre og Konservative gang på gang prioriterede at drive en underskudsgivende lufthavn over velfærden i kommunen.
Jeg har tidligere beskrevet forløbet som at se ludomaner, der bliver ved med at gamble i et naivt håb om at slå alle odds og vinde det hele hjem igen.
Pengene er i det store og hele tabt; det bør selv Socialdemokratiet, Venstre og Konservative kunne erkende. Hvis man skal stole på, hvad den nye borgmester siger, så er Socialdemokratiet enig med mig i, at det IKKE er en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn.
Det er selvfølgelig glædeligt, men også megaærgerligt, at det først sker, efter man har brugt ca. 650 mio. skattekroner på lufthavnen.
Alene inden for de seneste tre år har Socialdemokratiet sammen med Venstre og de Konservative brugt over 250 mio. kr. på lufthavnen. Penge, der kunne være brugt på alt fra bedre vilkår for børnefamilier og de ældre til bedre infrastruktur.
Selv om jeg og Liberal Alliance hele tiden har kæmpet imod at bruge aarhusianernes skattekroner på at drive en lufthavn på Djursland, håber jeg inderligt, at det denne gang lykkes at lave en aftale med en privat investor. For virkeligheden er, at et flertal med Socialdemokratiet i spidsen HAR brugt 650 mio. kr. på lufthavnen.
Selv om pengene er tabt, så håber jeg - modsat nogle af mine byrådskollegaer - at lufthavnen bliver reddet af en privat investor. Det er trods alt bedre end både at tabe pengene og så ikke engang have en lufthavn fremover.
Jeg håber oprigtigt, at lufthavnens hårde arbejde med at finde en privat investor lykkes. Men lad mig gøre det klart, at det også er sidste chance. Der skal ikke bruges en eneste aarhusiansk skattekrone mere på den lufthavn.