Hvorfor stiller hun ikke et forslag om frisklavet mad i byrådssalen? »Det ville være dybt besynderligt at stille et forslag, man på forhånd ved bliver nedstemt«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hvis jeg havde 13 mandater og dermed flertal i Favrskov Byråd, ville der blive serveret langt mere frisklavet mad på kommunens plejehjem, end det er tilfældet i dag. Men jeg har ikke flertal – og det har mit parti heller ikke – så vi er naturligvis afhængige af, hvad resten af byrådet mener. Og virkeligheden er desværre, at der i øjeblikket ikke findes et flertal, som ønsker at satse mere på frisklavet ældremad.
Er man i tvivl, behøver man blot læse indlægget i denne avis forleden, hvor de socialdemokratiske byrådsmedlemmer Isabell Friis Madsen, Rikke Randrup Skåning og Grethe Villadsen i skarpe vendinger kritiserer mig og afviser enhver snak om mere frisklavet mad til de ældre.
»Hvorfor har Mette Nøhr ikke stillet et formelt forslag om frisklavet mad i byrådssalen,« spørger de tre socialdemokrater retorisk i deres indlæg, ”når hun nu taler så meget om det?” Mit svar er enkelt: Det ville være dybt besynderligt at stille et forslag, man på forhånd ved bliver nedstemt. Derfor har jeg ikke fremlagt et grydeklart forslag, men jeg har igen og igen – både i social- og sundhedsudvalget og i andre relevante sammenhænge – talt for mere frisklavet mad til vores ældre. Tidligere i byrådsperioden foreslog jeg for eksempel, at det nye plejehjem i Hadsten skulle opføres med køkkenfaciliteter, så der kunne laves mad fra bunden. Men det forslag mødte ingen opbakning.
Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvorfor Socialdemokratiet i Favrskov stejler, når vi taler om frisklavet ældremad. Hver gang emnet bringes op, mødes vi med korslagte arme: Alt er godt, og alle er tilfredse. Den nuværende ordning beskrives som nærmest perfekt, og vi må endelig ikke forsøge at gøre det bedre.
Men hvorfor ikke være nysgerrig på, om vi kan skabe et mere attraktivt måltidstilbud til de ældre? Flere andre kommuner satser langt mere på frisklavet mad, og jeg er sikker på, at vi kunne lære noget af dem.
Jeg har talt med mange borgere – også nogle, der normalt stemmer socialdemokratisk – som gerne ser mere frisklavet mad på menuen. Mange oplever, at der ikke er meget frisklavet over at få leveret mad til en hel uge ad gangen, og det forstår jeg ærligt talt godt.
Af det socialdemokratiske indlæg må jeg forstå, at jeg bør tie stille, fordi vi ikke har flertal for at ændre ordningen. Det er en mærkværdig holdning. Jeg er valgt til byrådet på grund af mine holdninger, og dem agter jeg at kæmpe for – uanset hvor mange eller få der er enige med mig.
Heldigvis fornemmer jeg, at stemningen så småt er ved at vende. Så lad os håbe, at et nyt byråd vil være klar til at servere friske boller på suppen, når det handler om, hvad vi tilbyder vores ældre medborgere.