Fortsæt til indhold

Hurtigere løsning på Torsøvej Station er nødvendig

Debat
Bent VestentoftPensionist, Risskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg læste med interesse Jakob Søgaard Clausens debatklumme i Din Avis Aarhus Onsdag om den stadig manglende mulighed for at komme over letbanen ved Torsøvej.

Den manglende mulighed gælder selvsagt først og fremmest folk med barnevogne eller cykler, gangbesværede og kørestolsbrugere. Det fremgår af indlægget, at der skulle være elevatorer på vej – om et par år.

Jeg tvivler på, at det er den rigtige løsning, da det formentlig vil dreje sig om langsomt-kørende elevatorer, som skal kunne løfte tunge el-kørestole. Man kan også nemt forestille sig, at der vil være mere end én barnevogn eller kørestol/cykel, der skal over samtidig, især i forbindelse med en togafgang.

Det siger sig selv, at der blandt så mange mennesker vil være familier med barnevogne, foruden flere handikappede og gangbesværede. Som det er nu, er Torsøvej ubrugelig for disse mennesker på begge sider.

Jeg foreslår derfor en anden løsning, nemlig en overgang i niveau. Denne løsning vil efter min mening hurtigt kunne realiseres – tilmed med minimal gene for den kørende letbane og måske billigere end elevatorer. Overgangen over selve sporerne kunne laves om natten.

Torsøvej station er en naturlig forbindelse ind til byen for rigtig mange mennesker i det boligområde, der etableres langs Lystrupvej – fra Grenåvej til Mossøvej. Tilsvarende er der både gamle og nye boligområder på den anden side af stationen på Torsøvej og Nordlandsvej.

Det siger sig selv, at der blandt så mange mennesker vil være familier med barnevogne, foruden flere handikappede og gangbesværede. Som det er nu, er Torsøvej ubrugelig for disse mennesker på begge sider.

Adgangen til institutioner på Nordlandsvej ved Netto og lidt længere oppe mod Vejlby Centervej vil kunne klares med en lille gåtur.

Med den hast, udbygningen sker i området, synes jeg det minder om ”ond vilje”, at myndighederne reagerer så langsomt.