Politiker om psykiatrien: »Vi har ikke glemt de pårørende«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I midten af maj kunne jeg sammen med de andre psykiatriordførere i Folketinget, præsentere resten af Psykiatriens 10-årsplan og det gør mig oprigtigt glad.
For psykiatrien har i mange år været en hjertesag for mig og SF. Endelig ser vi et stort og nødvendigt løft på i alt 4,6 milliarder kroner, og vi er stolte af at være med til at sikre, at pengene går til reelle løsninger og hurtige indsatser. Til de mennesker, som har psykiske udfordringer.
Psykiatri berører os alle. Som mor og menneske ved jeg, hvor hjerteskærende det er at opleve mistrivsel og hvilken betydning den alt for lange ventetid kan have. Det er så afgørende, at vi nu gør op med netop de lange ventetider – særligt for børn og unge. Børn og unge med psykiske udfordringer skal tidligere i behandling og sikres udredning, når det er nødvendigt. Det er vi med til at sikre nu med denne aftale, hvor der både indføres ny ret til at få udredning og behandling indenfor 60 dage, men også en meget stor investering i mere behandling og flere indsatser.
Vi får ét samlet indgangssystem, der gør det lettere at finde rundt, hvor vi samler indsatsen omkring barnet eller den unge. For vi ved, at netop sammenhæng og tryghed gør en forskel. Lige så vigtigt er det at vi styrker de lettilgængelige tilbud ude i kommunerne, som der ikke skal visitation til. Over en halv milliard får de nu til at skabe de tilbud.
Jeg er også meget glad for, at kunst-, kultur- og naturforløb nu bliver en del af indsatsen. Heling handler ikke kun om medicin og samtaler – men også om at finde mening og fællesskab. Sammen med de mange flere penge vi sender til sygehuspsykiatrien, vil de nu have mulighed for at skabe bedre og længere behandling.
Ingen skal udskrives til gaden og derfor har det været afgørende for SF, at vi sikrer langt mere sammenhæng i forløbene efter indlæggelse. At der er en plan for hvad der skal ske. Hvem der skal hjælpe og hvilke tilbud, der er behov for at sikre, at man lander godt på benene og kan komme i gang med livet efter. Vi har og med aftalen puttet penge i indsatser der støtter den proces.
Vi har ikke glemt de pårørende. Forældre, børn og søskende skal også have hjælp til at leve med de udfordringer, deres kære lever med, ligesom de skal have mulighed for at indgå i meningsfulde fællesskaber. Det er en vigtig del af at skabe tryghed og langsigtede løsninger for det hele menneske.
Vi kan alle blive ramt i livet og få brug for psykiatrisk hjælp i vores liv. Den hjælp bliver nu væsentligt styrket og det er så tiltrængt efter alt for mange år, hvor vi politisk har svigtet psykiatrien.