Favrskovs unge skal have en fremtid på rette erhvervshylde
17,9 procent af 9. og 10. klasses elever i Favrskov har en erhvervsuddannelse som førsteprioritet. Og det er for lavt, mener byrådspolitiker Anne-Sophie Schjønning Eriksen (K).
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Ja, det mener jeg, og det er efter min opfattelse en vigtig og nødvendig prioritering, hvis vi skal sikre børn og unge trivsel og samtidig få dem ’på rette erhvervshylde’. Det er helt afgørende for at sikre et stærkt arbejdsmarked og erhvervsliv i Favrskov i fremtiden.
På byrådsmødet i maj skal vi tage stilling til forslaget om initiativet ”Sammen om erhvervsuddannelser”, som forvaltningen har fremlagt. Det er en udmøntning af den politiske aftale om at få flere unge ind på erhvervsuddannelser, som blev besluttet i ”Budget 2025-28”.
Det oprindelige forslag kom fra de borgerlige partier i forbindelse med sidste års budgetforhandlinger, hvor ønsket var at styrke fokus på unges valg af erhvervsuddannelser.
Initiativet har til formål at påvirke unges uddannelsesvalg, så flere vælger en erhvervsuddannelse – for vi kommer i fremtiden til at mangle kvalificeret arbejdskraft, særligt inden for håndværksfagene.
Udgifterne til initiativet holdes inden for den eksisterende økonomiske ramme – der er altså ikke afsat ekstra midler.
Jeg vil gå så vidt som at sige, at vi svigter nogle unge i at lede dem på rette uddannelsesvej, hvis vi ikke skrider endnu mere til handling.
Indsatsen består i oprettelsen af et Erhvervshold med deltagelse af jobcentrets virksomhedskoordinator, kommunens erhvervskoordinator og den pædagogiske konsulent på skoleområdet. Målgruppen er elever på mellemtrin og i udskolingen, og formålet er at styrke samarbejdet mellem skoler og virksomheder. I 2025 vil tre-fire skoler blive udvalgt til at deltage i et forløb med en lokal virksomhed.
Ifølge de seneste tal fra www.uddannelsesstatistik.dk er andelen af 9. og 10. klasses elever i Favrskov, der har en erhvervsuddannelse som førsteprioritet, faldet fra 20,5 procent i 2024 til 17,9 procent i 2025. Det ligger under landsgennemsnittet, og væsentligt under vores eget mål på 25 procent. Der kan være mange årsager til det, men én ting er sikkert: 17,9 procent er for lavt.
Jeg bakker fuldt op om det forslag, vi nu skal tage stilling til. Alle initiativer har en opstart, og det bliver spændende at følge og evaluere, om vi med Erhvervsholdet kan rykke os i den rigtige retning. Men – jeg tillader mig at være endnu mere ambitiøs, både på kommunens og de unges vegne. Mange unge kan finde en meningsfuld og samfundsnyttig vej i en erhvervsuddannelse.
Og jeg kan næsten høre mine byrådskolleger spørge: »Men hvad vil du mere – og hvordan skal det finansieres?«.
Jeg ønsker, at vi får en virksomhedskoordinator, som udelukkende har dette som sit ansvar: at bygge bro og skabe konkrete samarbejder mellem virksomheder og skoler. En person med det overordnede ansvar. Og ja – jeg ønsker, at vi hvert år opstiller mål for, hvor mange elever vi vil have ind i erhvervsrettede forløb. For det nuværende niveau er simpelthen ikke godt nok. Det kan – og skal – blive bedre. Det er jeg sikker på.
Budgetlægning er en øvelse i at få enderne til at mødes, men dette initiativ rækker bredt: børn og unge, arbejdsmarked og erhvervsliv. Derfor bør det selvfølgelig prioriteres.
Det er vigtigt med samarbejde og dialog med skolerne, men det skal ikke være noget, de alene skal løfte – de har allerede meget at se til. Hvis det skal rykke noget, skal vi turde tage et politisk ansvar og sætte en klar retning. Hvis ikke, tør jeg slet ikke tænke på, hvad måltallet viser om få år. Og så vil jeg gå så langt som at sige, at vi svigter nogle unge – hvis vi ikke handler mere målrettet.