Fortsæt til indhold

Antipsykotisk medicin: Vi er på vej, men slet ikke i mål

Debat
Mette NøhrByrådsmedlem, Det Konservative Folkeparti i Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det går heldigvis den rigtige vej, men der er stadig lang vej til målet. Favrskovs brug af antipsykotisk medicin til demente medborgere er faldende, men vi er stadig blandt de kommuner, der bruger det hyppigst. Det viser helt friske tal fra Nationalt Center for Demens.

I 2023 modtog 25,4 procent af de demente borgere over 65 år antipsykotisk medicin i Favrskov. I 2024 var tallet faldet til 19,3 procent. På landsplan var gennemsnittet 15,2 procent.

Antipsykotisk medicin er på ingen måde noget at spøge med. Det skal, påpeger Nationalt Videnscenter for Demens, benyttes med stor forsigtighed på grund af risiko for hyppige og svære bivirkninger. Styrelsen for Patientsikkerhed skriver på sin hjemmeside:

»Som udgangspunkt skal mennesker med demens ikke have antipsykotisk medicin.«

Tilbage i 2016 vedtog Folketinget en demenshandlingsplan, som har til mål at halvere forbruget af antipsykotisk medicin frem mod 2025. Der er langt fra Favrskovs 19,3 procent til de 10 procent, som er den landsdækkende målsætning i demenshandlingsplanen.

Det er glædeligt og positivt, at det går den rigtige vej i Favrskov. Men den dårlige nyhed er, at vi stadig – ligesom de seneste år – er blandt de kommuner, der hyppigst benytter antipsykotisk medicin. Den problematik rejste jeg for nogle måneder siden i social- og sundhedsudvalget og offentligt, fordi jeg mener, at vi skal have knækket kurven.

Selv om det går fremad, skal vi vedholdende arbejde for at bringe tallet længere ned. Det er værd at bemærke, at de nyeste tal er fra 2024. Da vi lagde kommunalt budget for 2025, satte vi penge af til at ansætte en demenskonsulent. Jeg håber meget, at den prioritering kan ses, når 2025-tallene lander.

Mit ærinde er på ingen måde at kritisere vores medarbejdere på ældreområdet. Jeg siger ikke, at vi helt skal stoppe med at bruge antipsykotisk medicin – jeg synes bare ikke, at vi skal være blandt de kommuner, der bruger det allermest.