Moral, dobbeltmoral – eller blot kartoffelsnak?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I Ebeltoft Folketidende 21. maj 2025, side 12, kan man læse en annonce for Kartoffelkalas 2025, indrykket af Nationalpark Mols Bjerge. Nationalparken har et tæt samarbejde med Den Danske Naturfond, og så vidt jeg har forstået, kæmper de sammen for en bedre biodiversitet – altså en større artsmangfoldighed i naturen.
Det forekommer mig derfor dobbeltmoralsk, når man ønsker at øge biodiversiteten og samtidig reklamerer for en begivenhed, hvor hovedproduktet, Samsø Kartoflen, på ingen måde kan siges at være produceret med hensyntagen til biodiversiteten.
Se nedenstående link: Den kemiske kartoffel fra Samsø
Har Nationalparken og Den Danske Naturfond solgt bekymringen for biodiversiteten for omtale eller blot ussel mammon? Det er et spørgsmål, der bør stilles, når man ser på den modsætning, der ligger i at fremme en begivenhed, der støtter en produktion, som ikke tager hensyn til den biodiversitet, de ellers kæmper for.
Som borger i Knebel og som en, der værdsætter vores natur og dens mangfoldighed, finder jeg det nødvendigt at påpege denne dobbeltmoral. Det er vigtigt, at vi holder fast i vores principper og ikke lader økonomiske interesser overskygge vores ansvar for naturen.