Fortsæt til indhold

Nu kan Peter og Anne få gratis psykologhjælp. Unge med angst og depression får nye rettigheder

Debat
Marianne KirkegaardKandidat til Regionsrådsvalget og Kommunalvalget 2025 for Venstre. Byrådsmedlem i Syddjurs

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg er meget glad for, at der nu er indgået en politisk aftale i regeringen om at styrke psykiatrien med yderligere 2,6 milliarder kr., så der samlet og permanent gives et løft på 4,6 milliarder kr. Det er tiltrængt. Venstre har siden de indgik i regeringen stået fast på, at psykiatrien skal styrkes betydeligt. Det bliver den nu, og jeg ser frem til, at det udmønter sig konkret her i Region Midt og i Syddjurs Kommune til gavn for borgerne.

Alt for mange børn og unge mistrives psykisk, og der er flere, der har behov for hjælp.

Alt for mange børn og unge mistrives psykisk, og der er flere, der har behov for hjælp. Det skal der gøres noget ved. Der skal oprettes behandlingstilbud lokalt i kommunerne, hvor børn, unge og deres familier hurtigt og let kan få den rette hjælp - uden lægehenvisning. Desuden får unge mellem 18 og 24 år med angst og depression en ny patientrettighed - de får ret til hurtig psykologhjælp uden egenbetaling.

Regionsrådskandidat Marianne Kirkegaard (V): "Jeg ser meget frem til udmøntningen af de nye tilbud, så vi bedre kan hjælpe både børn og unge i mistrivsel, mennesker med psykisk sygdom og støtte de pårørende." Pressefoto

Mange af dem, der har behov for psykiatrisk udredning og hjælp, oplever, at ventetiden er alt for lang. Ventetiden skal derfor nedsættes ved at ansætte flere sundhedsmedarbejdere og oprette flere pladser til indlæggelse, så patienterne oplever at få hjælpen hurtigt, når de har behov for det, og dermed får en bedre behandling for den psykiske sygdom.

Desuden oplever forældre og andre pårørende alt for ofte, at de står alene med ansvaret. Der skal derfor gives bedre støtte til pårørende og bedre inddragelse bl.a. med nye støtteforløb.

Jeg ser meget frem til udmøntningen af de nye tilbud, så vi bedre kan hjælpe både børn og unge i mistrivsel, mennesker med psykisk sygdom og støtte de pårørende.

Vigtigt er her, at vi samtidig med implementeringen af Sundhedsreformen og etableringen af de centrale sundhedsråd med både kommunale og regionale repræsentanter lykkes med at skabe sammenhængende forløb, så der ikke er borgere, der falder ned mellem to stole, men at alle får den hjælp, de har behov for.

Det er en mærkesag for mig som kandidat til Regionsrådsvalget at arbejde for et stærkt samarbejde mellem region og kommune som grundlag for at sikre, at alle borgere får den hjælp i sundhedsvæsenet, som de har behov for.