Fortsæt til indhold

Vi længes – også uden at vide det

Debat
Lene Dahl-HansenSognepræst i Elev og Lystrup

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har lige været i Prag. På kursus sammen med en hel masse præster fra hele landet. Det var en fantastisk tur. Af flere grunde: dejligt selskab, dygtig rejseleder, spændende fortællinger, historiens vingesus, hvor end du drejer blikket. Øl. Og gode samtaler med kolleger – både om vores fælles præsteliv, men også om teologi, litteratur og Europas fortid og fremtid.

Vi var naturligvis også en tur omkring den berømte Skt. Vitus-katedral, som mildest talt er et vanvittigt imponerende bygningsværk. Jeg stod midt i den gotiske storhed, omgivet af hvælvinger, lysindfald og århundreders tilbedelse. Og jeg tænkte: Hvad er det egentlig, vi søger, når vi går ind i sådan et rum?

Er det Gud? Eller er det arkitektur? Er det længsel eller kulturarv?

Middelalderens menneske trådte ind i katedralen for at møde det guddommelige. De trådte ind i en anden verden. Et vindue til himlen. I dag kommer vi måske med et kamera i hånden og et kort i lommen. Vi går langsomt ned ad midtergangen, læser de små skilte, kigger op – og videre. Har vi været i kirke? Eller på museum?

Nogle gange er længslen selv det mest guddommelige, vi har.

Måske – hvis vi ikke lader os forstyrre alt for meget af de andre turister – så sker der noget. Selv for den mest sekulære besøgende. En uro, en undren, en sans for noget større. Måske netop fordi rummet selv insisterer. Det er bygget til noget mere. Til bøn, til håb, til mysterium.

Det slog mig, hvor let det er at glemme, hvad vores egne kirker kan. Ikke fordi de skal ligne Skt. Vitus, men fordi de også er bygget til mere end funktion. De er steder, hvor mennesker har visket deres bønner ud i luften i generationer. Hvor vi døber vores børn, mindes vores døde og siger ja til hinanden.

Vores kirker er ikke museer. De er levende rum. Nogle gange stille. Nogle gange fulde af sang og latter. Men altid med mulighed for, at noget kan ske. At vi kan se os selv – og noget større end os selv – i et andet lys.

Jeg tror, vi stadig søger det guddommelige. Og at vi finder det mange forskellige steder – at livet er fuld af hellighed. Vores kroppe ved det, når det kommer tæt på. Vores stilhed vidner om det. Og vores blik, når vi står i det farvede lys under et kirkeloft, afslører det: Vi længes stadig.

Men vi ved også godt, at det hellige ikke er låst inde i gotiske kirker. Vi møder det også i et blik, der varer lidt længere end nødvendigt. I et forsonende ord. I et barns hånd, der griber efter vores. I glæden over et måltid. I sorgen over et tab. Gud er ikke kun i stenhvælvinger og søndagsritualer. Gud er også i hverdagen, i kroppen, i kærligheden – og i vores længsel.

Kirkerne – både de store i Prag og de lidt mindre i Aarhus Nord – er rum, hvor vi kan blive stille og lytte. Men de er ikke færdige svar. De er pejlemærker. Måske går vi derind for at blive mindet om noget, vi i forvejen bærer med os: At vi er mere end det, vi kan måle. At livet er helligt – ikke kun i kirken, men også i køen i Netto.

Vi længes stadig. Også selvom vi ikke altid ved efter hvad. Og nogle gange er længslen selv det mest guddommelige, vi har.