Fortsæt til indhold

Det foranderlige landskab

Debat
Kamilla Askholm JørgensenSelvstændig

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvad tænker du på, når du læser overskriften her?

Måske tænker du på bestemte steder i naturen du kender eller årstiderne.

Det er det smukke landskab her i området omkring Skanderborg jeg har i tankerne og hjertet. Foranderligheden her i Søhøjlandet er unik. Her ved Skanderborg er Illerup Ådal med skovene der grænser ned til. Der er et rigt og sjældent dyreliv i Ådalen og skovene, liv, jeg og mange andre besøgende har stor glæde af året rundt.

Jeg flyttede her hjem for fem år siden, efter 10 år i storbyer. Noget her kaldte på mig - mit barndomshjem i skovkanten, tæt på naturen, tæt på de vilde dyr og et langsommere liv, med mindre støjforurening.

I de fem år jeg har boet her, er jeg kommet tættere på naturen. Jeg har været vidne til foranderligheden i årstidernes skiften, sjældne fuglearter som grønspætten, sortspætten og kernebideren. Duftene fra de blomstrende mirabelletræer i markskellet i foråret og de første bier og sommerfugle, der søger føde der.

Så sker det foranderlige nu, der kommer fra menneskets side.

Der er lagt forslag ud om en eventuel kæmpevindmølle på 150 meter, kun 600 meter fra mit og andres hjem. En vindmølle på den størrelse skaber meget lavfrekvent støj og man må ikke færdes omkring den, pga af nedstyrtningsfare. Ligeledes viser ny dansk forskning fra Aalborg universitet, at mennesker der bor tæt på vindmøller har øget tendens til sygdomme og stress. Det vil altså sige at kommunen er villig til at placere en vindmølle midt i et aktivt naturområde og med meget kort afstand til flere huse og Mesing by (en vindmølle som de omkringliggende huse i øvrigt ikke vil få strøm fra, da den er tiltænkt den nye varmepumpe i Skanderborg).

Det vil altså sige at Skanderborg Kommune, fjernvarmen og de lokalpolitikere der går ind for det, er villige til at udsætte borgere for forhøjet risiko for fysiske og psykiske lidelser. Det vil det sige, at de ønsker at begrænse adgang til naturen for de lokale borgere. Vindmøllens evt placering er på en markvej, der er flittigt brugt af mange borgere til naturvandringer ned i skoven og ådalen. Det vil gøre det sværere for mange at komme derned og få den helbredsmæssige og glædelige effekt af naturen.

Jeg arbejder til daglig med, hvordan naturen kan have helbredende effekt på krop og sind. Jeg har også arbejdet hos Naturstyrelsen i de danske skove og har set hvordan indgreb som dette, hurtigt kan ændre vigtige habitater og levesteder for dyr og planter. Der skal meget mindre til, end man lige går og tror.

Levende og fredelig natur er noget, vi ikke har nok af i Danmark. Byer og landbrug har “spist” store arealer de sidste mange år, og på trods af regeringens planer om nye naturområder og naturgenopretning, er der langt fra nok til at biodiversiteten kan trives, sprede sig, og til at vi mennesker har let adgang til natur i af høj kvalitet. Naturen er sundhedsfremmende og afstressende for os, uanset om det er en gåtur på 10 min i en park, eller 2 dages vandring i skoven. Det hjælper vores nervesystem, udvider vores bevidsthed og giver os mennesker imellem et fælles tredje, som værdien af ikke kan diskuteres, det er fundamentalt.

Så, kære læser, tak fordi du læste til ende. Uanset hvad din holdning er, håber jeg, at have ledt din opmærksomhed hen på hvad naturen betyder for dig. Til lokalpolitikerne, fjernvarmen og kommunen - jeg håber at I vil tage jeres medborgere alvorligt, jeg håber at I vil blive bedre til at lytte, jeg håber at I vil gøre en bedre indsats for at finde mere end én løsning på jeres forhastede planer om at blive selvforsynende med grøn energi - tænk større, tænk bæredygtighed for alle på et lokalt plan - giv jer bedre tid til at se hvad der egentlig er brug for hos os borgere og i naturen.