Pinse: Helligånd eller hotdogs?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Pinse? Øh… nej, det ved jeg sa’me ikke – undskyld mit sprog, præst.«
Sådan lød det fra en far ved sidelinjen til et fodboldstævne i weekenden. Børnene drønede rundt i solen, nogle efter bolden, andre efter slush ice. Imens faldt snakken blandt os forældre på forårets mange helligdage. Alle var enige om, at de var kærkomne – det hjalp, at ingen arbejdsgivere var til stede. Kristi Himmelfart kunne nogenlunde forklares (“noget med Jesus og lavt skydække”), 1. maj og Grundlovsdag blev klaret med lidt mumlen om arbejderkamp og demokrati. Men da snakken faldt på pinse, blev der stille.
»Det er noget med ildtunger?« sagde én.
»Jeg ved bare, at det er en lang weekend,« sagde en anden.
Og fair nok. For de fleste er pinse mere hotdogs end Helligånd – tid til at slappe af ved grillen, i kolonihaven eller gå en tur og nyde en is ved Tangkrogen. Knap så mange bruger søndag og mandag på gudstjeneste. Hvilen under jeg alle – det er godt for os fortravlede mennesker at nyde solen og finde ro. Men pinsen rummer mere. For det er ikke kun en højtid, men et håb om forandring og nærvær.
I kirken er pinsen en af de tre store højtider – sammen med jul og påske. For 2000 år siden skete der noget særligt. En gruppe mennesker i Jerusalem, skræmte og i tvivl, oplevede pludselig en ny form for gudsnærvær og glæde. De begyndte at fortælle, hvad de troede på. Frygt blev til mod. Sprogbarrierer blev brudt, kulturmøder opstod. Fællesskaber blev skabt på tværs, og mennesker, der før havde været utrygge, talte frit.
Hvad forårsagede det? At Gud blev nærværende og tilgængelig – ikke kun for de særlige, men for alle. Som en stormvind fyldte han rummet, de sad i. Troen blev levende. Fællesskabet forvandlet. Kendetegnet af kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.
Det skete dengang i Jerusalem – et sted der kunne bruge et lignende mirakel. Men pinsen er ikke blot en fejring af noget, der skete. For den samme Ånd er stadig nærværende. Stadig forandrende.
Tænk på den ideelle sommeraften: Grillen er varm. Børnene løber rundt med våde sokker. Nogen henter is. Nogen tænder lanternerne. Samtalerne glider nemmere. Du spørger måske naboen, hvordan det egentlig går – og får et ærligt svar.
Måske er det dér, pinsen fortsætter. Ikke som ildtunger og torden, men som duften af hotdogs og følelsen af, at der er tid nok. Nok til at være. Nok til at være sammen. Over grillen og i badebassinet.
Pinsen bliver kaldt kirkens fødselsdag – ikke fordi nogen opfandt en ny tradition, men fordi noget skete: Gud mødte op og hjalp mennesker til at dele liv. Troen rykkede ud af templet og ind i hverdagen.
Det er dét mere, som pinsen kan være for dig. Så skål i hyldeblomst – og glædelig pinse.