Fortsæt til indhold

»Vi burde som kommune hjælpe vores ansatte, som giver en ekstra indsats for Danmark«

Debat
Sebastian StøcklerByrådsmedlem og frivillig hjemmeværnssoldat

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I en verden, der er blevet mere usikker over de sidste år, har flere danskere meldt sig til hjemmeværnet. Det er fantastisk, og det har vi brug for. Vi har brug for en frivillig styrke som kan træde til, når det gælder, og støtte både Forsvaret men også det civile og kommunale beredskab i nødstilfælde.

At være frivillig i Hjemmeværnet er netop det, frivilligt.

Men fremadrettet bliver der endnu mere behov for at vi træder til og støtter op. Det kommer til at kræve tid, og det er ikke altid gratis for de frivillige. For mange hjemmeværnssoldater koster det feriedage eller at de må gå uden løn, hvis man hjælper til når det gælder. Det kan vi ikke være bekendt. Det er mænd og kvinder som helt frivilligt er med til at passe på Danmark, og dem burde vi som kommune gøre mere for.

Vi burde som kommune hjælpe de af vores ansatte som giver en ekstra indsats for Danmark. Derfor havde jeg på byrådsmødet den 27. maj sat et forslag på dagsordenen om, at vi skal undersøge mulighederne for at vi som kommune kan give tjenestefri uden løn til vores ansatte, hvis de er med til at løse beredskabsarbejde.

Lovgivningen på nuværende tidspunkt gør det desværre ikke muligt at kunne give fri med løn. Dette håber jeg dog, vil blive ændret i fremtiden. Forslaget skal undersøge mulighederne for både frivillige i hjemmeværnet, men også folk i forsvarets reserve og lignende. Det var der opbakning til fra hele byrådet, og jeg glæder mig til at se, hvad vi som kommune kan gøre for de af vores ansatte, der gør en ekstra indsats for fællesskabet.