Fortsæt til indhold

Nyt uddannelsestilbud på vej til Djursland

25. juni skal regionsrådet tage stilling til to ansøgninger der giver flere grundforløb i Hornslet. Det glæder regionsrådspolitiker sig over.

Debat
Else Søjmark (S)Medlem af regionsrådet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg er både glad og stolt over, at nye uddannelsesmuligheder nu ser ud til at blive en realitet på Djursland – noget jeg har arbejdet for i min tid i regionsrådet.

25. juni godkendte regionsrådet to ansøgninger, der kan styrke de lokale erhvervsuddannelser på Djursland og mindske transportafstanden til uddannelse for de unge.

Tradium ønsker at udlægge grundforløb 2 på bygningsmaleruddannelsen til Viden Djurs. Det vil give eleverne mulighed for at tage både grundforløb 1 og 2 lokalt i Hornslet, før de fortsætter på hovedforløb. Hornslet har desuden både plads og adgang til relevante værksteder, og området rummer flere malervirksomheder, der kan tilbyde praktik. I dag er kun to virksomheder aktive med lærlinge, men ti er godkendt – der er altså potentiale, der kan udnyttes til gavn søgningen til uddannelsen.

Viden Djurs søger samtidig om at udbyde grundforløb 2 på elektrikeruddannelsen i Hornslet. I dag er der ikke denne mulighed i Syddjurs Kommune, og unge må pendle langt. En lokal placering vil gøre uddannelsen mere tilgængelig og koble eleverne tættere til det lokale erhvervsliv, hvor der allerede findes mange virksomheder med potentiale for at tilbyde lærepladser.

Det er Børne og Undervisningsministeriet, der efter regionsrådsmødets godkendelse 25. juni, skal sætte det endelige punktum, så de nye uddannelsesmuligheder på Djursland kan blive en realitet.

De nye tilbud er endnu et vigtigt skridt for at styrke uddannelserne, øge søgningen og fastholde unge i både læring og job på Djursland.