Fortsæt til indhold

»Favrskov bør ikke ligge i top år efter år«

Debat
Mette NøhrByrådsmedlem i Favrskov, Det Konservative Folkeparti

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Min gode byrådskollega Eva Damsgaard og jeg er enige om en del på ældreområdet, men Favrskovs høje forbrug af antipsykotisk medicin til ældre demente ser vi forskelligt på. Det er helt fint, for der skal naturligvis være plads til forskellige holdninger og livlig debat.

Eva Damsgaard redegjorde for sit synspunkt i denne avis forleden. Hun mener, at jeg med mit fokus på området langer ud efter læger, sygeplejersker og sundhedspersonale, og hun opfordrer mig til at udvise tillid til systemet.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ingen mistillid nærer i denne sag – hverken til lægerne eller de medarbejdere, der arbejder med demente i hverdagen. Men jeg tillader mig at lufte min bekymring over, at Favrskov helt konsekvent hører til de kommuner, hvor man hyppigst bruger antipsykotisk medicin. Jeg siger ikke, at vi helt skal droppe den antipsykotiske medicin, men Favrskov bør ikke ligge i top år efter år.

Eva Damsgaard skriver i sit indlæg, at der er mennesker bag tallene. Jeg er fuldstændig enig, og det er derfor, temaet er så vigtigt. Det handler om, hvordan vi behandler vores demente medborgere og deres nære. Det er ikke udtryk for mistillid til systemet, men derimod en nysgerrighed på, om vi ikke kan gøre det bedre.

Jeg står ikke alene med min bekymring. For et halvt års tid siden holdt Ældrerådet i Favrskov en spændende og velbesøgt temaeftermiddag, og her fyldte bekymringen over Favrskovs høje forbrug af antipsykotisk medicin meget.

Tilbage i januar bragte Din Avis Favrskov artiklen ”Risiko for blodpropper og død: Favrskov kæmper med højt forbrug af farlig medicin”. Her fortalte læge og lektor Mikkel Højlund, at antipsykotisk medicin kan føre til blodpropper i hjernen og øge risikoen for dødelige bivirkninger.

»Brugen af antipsykotisk medicin kan også forhindre os i at identificere de underliggende årsager til urolig adfærd. Denne adfærd kan ofte skyldes smerter, ensomhed eller andre problemer, som kan afhjælpes på andre måder,« sagde Mikkel Højlund til avisen.

Den nationale demenshandlingsplan, som både mit og Eva Damsgaards parti støttede i Folketinget i 2016, er også klar i mælet: Forbruget af antipsykotisk medicin skal halveres frem mod 2025.

Der er langt fra Favrskovs 19,3 procent til de 10 procent, som er den landsdækkende målsætning i handlingsplanen, så der er brug for, at alle gode kræfter trækker i arbejdstøjet for at komme tættere på det mål.