Fortsæt til indhold

Biogas er ikke greenwashing, men en bæredygtig løsning, der skaber arbejdspladser og genbruger næringsstoffer som gødning

Debat
Erik PoulsenFolketingskandidat i Djurskredsen. Spidskandidat for Danmarksdemokraterne til KV25 i Syddjurs

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Replik til Flemming Mogensen

Flemming Mogensen retter i Din Avis den 8. juni en kritik mod biogas som en grøn løsning. Jeg er ikke enig i kritikken, og mit standpunkt er klart, at biogas er det oplagte valg for den grønne omstilling og forsyningssikkerheden.

Lad os starte med fakta. FN’s klimapanel siger, at biogas er CO₂-neutral, og det er en anerkendt del af den grønne omstilling i både Danmark, Europa og resten af verden. Derfor er det urimeligt, når Flemming Mogensen formindsker biogas til at være en simpel »skrivebordsmanøvre«.

For mig er det kun sund fornuft at få nyttiggjort affaldet, så vi kan producere CO₂-neutral biogas

I sin kritik får Flemming Mogensen det til at lyde som om, at biogas bare er »greenwashing« af et intensivt landbrug. Fakta er, at biogasanlæggene løfter en vigtig opgave ved at nyttiggøre mange forskellige slags affalds- og restprodukter. Ikke kun husdyrgødningen, men også husholdningsaffaldet og andre restprodukter fra industri og landbrug. For mig er det kun sund fornuft at få nyttiggjort affaldet, så vi kan producere CO₂-neutral biogas, skabe lokale arbejdspladser og få en mere bæredygtig fødevareproduktion, der genbruger næringsstofferne i affaldet som gødning.

Det er helt uomtvisteligt, at biogasanlæggene leverer en stor klimaeffekt til den grønne omstilling – selv når vi medtager transport til og brug af energi på biogasanlæggene. Opgaven er at finde fælles løsninger til at minimere påvirkningerne fra transporterne. Den danske biogasbranche er førende på verdensplan og arbejder hele tiden på at opnå den mest effektive proces for at lave biogas.

Flemming Mogensen peger på VE-kilder som vind og sol som bedre alternativer end biogas. Problemet med solpaneler og vindmøller er, at de ikke leverer energi, når vi mangler sol og vind. Biogas kan derimod lagres og bruges til at producere energi, når vi har brug for det. Biogassen kan sørge for, at vi altid har strøm i kontakten og varme i radiatoren. Derfor er det en god og solid løsning, der er til gavn for samfundet.