»Jeg elsker to på én gang – og det gør mig både lykkelig og skamfuld«
Hvordan kan man navigere i et følelsesmæssigt spændingsfelt med kærlighed til to, når ingen valg virker rigtige?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Jeg har aldrig sagt det til nogen før,” sagde hun, stille. ”Men… jeg elsker to mænd på én gang.«
Hun kiggede ned i bordet, som om sætningen i sig selv var for tung at bære. Hun forventede fordømmelse fra mig. Det mærkede jeg tydeligt. Måske fordi det er dét, de fleste i hendes situation forventer: dom, afstand og en moralsk løftet pegefinger.
Men det fik hun ikke.
Hun er ikke den eneste. I årenes løb har jeg haft mange samtaler – både med kvinder og mænd – som står i samme dilemma. Deres historier er forskellige, men smerten og forvirringen ligner hinanden: De elsker én, som de har delt liv og hverdag med i mange år. Og samtidig elsker de en anden, som har vækket noget nyt i dem – lyst, frihed, kontakt, liv. Ikke nødvendigvis fordi der mangler noget i det første forhold, men fordi der pludselig er blevet tilføjet noget nyt og levende i det andet, som de har svært ved at give slip på igen. Og de skammer sig. Føler sig forkerte. Skyldige.
Kvinden, jeg talte med, elskede sin mand. Der var ikke tale om et dødt forhold. Men hun elskede også en anden. Ikke som erstatning, men som en tilføjelse. Det var ikke hendes plan. Det var ikke bevidst. Det var bare dét, der skete. Og nu stod hun i et følelsesmæssigt spændingsfelt, hvor ingen valg virkede rigtige, og alle veje syntes at føre til smerte.
»Jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg er havnet her,« sagde hun. »Jeg troede aldrig, at sådan noget skulle ske for mig. Jeg elsker to på én gang – og det gør mig både lykkelig og skamfuld.«
Det her siger man ikke højt. Ikke til sine veninder og venner. Ikke til sin terapeut. Ofte ikke engang til sig selv. For hvordan kan man være lykkelig, når man samtidig føler sig helt forkert? Hvordan kan hjertet kaste sin kærlighed på to forskellige mennesker – uden at briste?
At elske to på én gang behøver ikke at være en flugt eller en planlagt affære. Det er nogle gange noget, der sker. Noget, der vokser i stilhed og pludselig fylder alt. Det bringer liv og længsel – men også skam, fordi man har lært, at kærlighed kun er ægte, hvis den er rettet ét sted hen. Så hvad gør man, når følelserne ikke retter ind? Når lykken bliver ledsaget af skyld, og intet valg føles rigtigt?
I Danmark har vi kun ét fælles manuskript for kærlighed: Du vælger én, og så lukker du døren til alle andre. Gør du ikke det, er der noget galt. Med din moral. Med din karakter. Med dit hjerte. Så hvordan lever man med kærlighed til to mennesker i et samfund, hvor alt omkring én er bygget op omkring idéen om den eneste ene? Størstedelen af os er jo vokset op med forestillingen om, at ægte kærlighed er monogam. At den kun er rigtig, når den peger ét sted hen. Det er grundlaget for ægteskabet, kernefamilien, for vores juridiske system, for størstedelen af vores sprog om kærlighed. De gode film slutter, når de finder hinanden – to mennesker, ikke tre. To ringe, to hænder, to personer foran alteret i kirken. Men virkeligheden er bare nogle gange mere kompleks.
Når et menneske elsker to på én gang, er det næsten aldrig sort-hvidt. Det er sjældent let, letkøbt eller uden bekymring. Tværtimod er det ofte præget af dyb smerte, forvirring og ensomhed – for hen over det hele hænger en tung sky af skyld. Ikke kun over de forbudte følelser, men over at påføre sin ægtefælle/partner en smerte, vedkommende ikke engang kender til. Hvem kan man tale med om sin smerte, sin dårlige samvittighed og sit delte hjerte, hvis ingen rigtig forstår, at man elsker to på én gang?
Tabuerne omkring dette emne er mange, store og komplekse. For det går imod vores forestillinger om troskab, om idealer, om det ”rigtige” liv. Det er et emne, der får selv tætte veninder til at lukke for samtalen og terapeuter til at sidde lidt tungere i stolen, - måske fordi vores samfund mangler et sprog for det. Vi har aldrig rigtig taget samtalen om det, forsøgt at se nuancerne i det eller forstået kompleksiteten i de følelsesmæssige aspekter der er for det menneske, der elsker to på én gang. Vi har moraliseret, fordømt, udskammet.
Der sker noget med os, der ikke selv har oplevet den todelte kærlighed, når vi skal tale om den. Vi bliver ofte ukomfortable, - måske fordi vi instinktivt føler, at hvis vi rummer det, så accepterer vi det også. Hvis vi forsøger at forstå, så godkender vi det. Og hvis vi godkender det, så truer det hele den kærlighedsmodel, vi selv læner os op ad. Men at rumme noget er ikke det samme som at hylde det. Det betyder blot, at vi anerkender det som en menneskelig erfaring. Kærligheden er ikke altid pæn og velordnet. Nogle gange er den delt, forvirrende, og fuld af konsekvenser og jo mere vi tør tale åbent om det, jo klogere bliver vi alle på, hvad det vil sige at være menneske i relation til andre.
Så næste gang det kilder i den moralske pegefinger, må vi huske på, at hjertet ikke altid følger reglerne – og at der bag enhver historie om forviklet kærlighed gemmer sig et menneske, der længes efter forståelse frem for fordømmelse.