Trafikfare på to hjul: 25 huller på 35 kilometer
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Som motionscyklist har jeg i over 30 år kørt vejene tynde i hele Randers Kommune. Det har altid været en fornøjelse – men sjældent har det været farligere end i dag. På en rundtur på blot 35 kilometer talte jeg 25 huller i asfalten – alene i min kørselsretning. Huller af en størrelse, der udgør en direkte fare for alle, der færdes på to hjul – hvad enten det er cykel, knallert eller motorcykel.
Som tidligere betjent og køreprøvesagkyndig må jeg ærligt sige: Jeg ville ikke føle mig tryg ved at afholde en køreprøve til motorcykel i Randers Kommune i dag. Faktisk ville jeg være utryg ved selv at køre en tur.
Uheld kan ske – men sker et uheld på grund af et stort hul i vejen, må vi spørge os selv: Kan vi som kommune virkelig have samvittigheden i behold, når vi kender omfanget?
Forvaltningen er fuldt ud klar over situationen. Det er blevet anslået, at en udbedring af vejnettet vil kræve et engangsbeløb på 130 millioner kroner – og herefter en årlig vedligeholdelse på omkring 30 millioner kroner, i stedet for de nuværende 10 millioner.
Det er på høje tid, vi skifter retning. Vi kan ikke løse det hele på én gang – men hvis vi fortsætter i samme spor med Torben Hansen ved rattet, bliver hullerne ikke mindre eller færre. Tværtimod.
Vi skal udvise økonomisk ansvarlighed. Men det kræver også, at vi flytter fokus:
Vi skal styrke erhvervsudviklingen.
Vi skal satse på turismen.
Vi skal sikre langt hurtigere sagsbehandling, når investorer banker på.
Og så skal vi turde finde reelle besparelser i byråd og forvaltning.
Kun sådan skaber vi det nødvendige økonomiske råderum – til gavn for de kommende generationer i Randers.
I Danmarksdemokraterne er vi klar til at skabe forandring, er I?