Borgermøderne om Ålerne fokuserede på positive svar, ignorerede negative. Hvorfor?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære medlemmer af byrådet
Jeg skriver til byrådet og kommunaldirektøren, som leder administrationen, i håb om, at I ikke stemmer for helhedsplanen for Ålerne. Man kunne håbe, at byrådet ville gøre det samme som i sagen om naturnationalparken ved Kalø og stemme imod helhedsplanen.
Men som i E&P-udvalget og økonomiudvalget, og som administrationen indstiller til, går den nok igennem også denne gang!
Man kunne undre sig over, hvorfor man ikke lytter til beboerne i Ebeltoft og alle sommerhusejere på Ahl-halvøen, der ikke ønsker helhedsplanen velkommen.
Man forherliger og fremhæver de positive høringssvar, og så får man det resultat, administrationen ønsker, at E&P, økonomiudvalget og byrådet skal stemme igennem.
Når man læser det grundlag, som I skal træffe beslutning ud fra, synes jeg, at de kritiske røster til helhedsplanen totalt overhøres. Som beboere og sommerhusejere på Ålerne og Ahl er man fuldstændig overkørt. Af de grundejere, vi har talt med, er der kun én, der vil sælge sin grund til kommunen. Hvorfor bliver man så ved?
Ud fra de beskrivelser og bilag, som I skal tage stilling til, synes jeg, at administrationen overser de utallige høringssvar, der er indkommet, som er negative til helhedsplanen. Man skulle næsten tro, at administrationen var partisk?
Man forherliger og fremhæver de positive høringssvar, og så får man det resultat, administrationen ønsker, at E&P, økonomiudvalget og byrådet skal stemme igennem.
Det var det samme med borgermøderne, som blev afholdt den 12. og 19. juni. Det, som fremhæves, er de gode workshops med præmisser, som byplanlæggerne fremhævede. »Som man spørger, får man svar«, og jeg tror ikke, de negative svar var ønsket. Jeg tror heller ikke, den modstand, som er mødt fra beboere i Ebeltoft, var ventet, hverken fra administrationen eller politikerne?
Ingen af de fastboende eller sommerhusejere, vi har talt med, mener, de blev hørt. Derfor er det også mærkeligt at læse den fremstilling, I bliver forelagt og skal stemme efter.
Jeg vil tro, at de fleste i byrådet, i hvert fald borgmesteren, har været forbi Grobund? Med fine præsentationer og en forherligelse af »paradiset«, de skal skabe med helhedsplanen og Grobund. Det bliver rigtig flot med tinyhouses med hver sin brændeovn til opvarmning i vinterhalvåret, ligesom ved Friland.
Man kan også se på Syddjurs Kommunes hjemmesider, at de to byplanlæggere har arbejdet fuldtid i samarbejde med foreningerne Grobund & Gældfri siden tilbage i 2020-21. Med utallige workshops og møder gennem de seneste år. Det er også veldokumenteret, at omkostningen for Syddjurs Kommune, efter diverse aktindsigter, viser, at samarbejdet med Grobund/Gældfri har kostet Syddjurs Kommune over 4 millioner kroner. Får byrådet det at vide?
Og hvorfor skal Grobund inddrages i helhedsplanen, når byplanlæggerne fremhævede på borgermødet den 12. & 19. juni 2024, at Grobund IKKE var en del af helhedsplanen? Man kan virkelig undres, når man læser alle de dokumenter, der er gravet frem ved at søge aktindsigt i Syddjurs Kommunes samarbejde med Grobund/Gældfri.
Har nogle af medlemmerne i byrådet været forbi beboerne eller sommerhusejerne på Ahl, Ålerne, Triovej, Solovej, Duettevej, Stengarvej, Hækvej, Abevej, Øervej, Pukkelvej, Akacievej, Begoniavej, Fuksiavej og alle de andre, der bliver påvirket af helhedsplanen? Det tvivler vi på, men I vil være meget velkomne til en snak.
Boliger og sommerhuse i området, som bliver påvirket af helhedsplanen, repræsenterer ejendomsværdier for flere hundrede millioner kroner. Hver af disse ejendomme bidrager til Syddjurs Kommunes pengekasse hvert år!
Jeg antager, at ingen af jer politikere hverken læser min mail eller svarer tilbage, ligesom det var ved min mail til E&P-udvalget.
Godt byrådsmøde, og vi ses til spørgetid på onsdag.