Kommunen magtesløs. Ingen garantier for seniorboliger
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»I Syddjurs Kommune er der et væld af muligheder for seniorer, der ønsker at finde et nyt hjem i trygge og inspirerende omgivelser. Seniorboligerne i området er designet til at imødekomme de særlige behov, som ældre borgere har, samtidig med at de fremmer et aktivt og socialt liv.«
En sådan indledning kunne gøre mig glad.
Men den barske sandhed er, at det er utrolig svært at få øje på noget, der ligner, at vi i Syddjurs tilbyder boliger til seniorer, der gerne vil have mindre plads og stadig deltage i det sociale liv i Syddjurs.
Jeg har i de sidste tre perioder i byrådet gjort et stort stykke arbejde for at få artiklens overskrift gjort til virkelighed, men må erkende, at det er svært. Jeg tror, jeg taler for rigtig mange af os, der er rundet de 70 og gerne vil flytte, men som løber ind i det problem, at der ikke er mange bygherrer, der vil bygge noget til os, selvom der har været meget jord til salg.
Med den nye kommuneplan bydes der på nye muligheder, men der gives ingen garantier. Selvom der er bygherrer, der har tilkendegivet, at de vil bygge seniorboliger, kan de ikke forpligtes til det. Kommunen kan ikke gøre noget som helst.
Det er byggeloven, der skal ændres. Der skal stilles krav til bygherrer om, at der sammen med ansøgning til et bestemt byggeri også skal følge en ansøgning om seniorboliger. Jeg kan ikke forstå, at så få bygherrer har grebet den hånd fyldt med pengesedler fra os, der har friværdi, og sætter byggeri i gang.
Vi pensionister med friværdi må da være stærke købere, når vi kan lægge udbetalinger i stor skala. Hvorfor er de, der bygger andelsboliger i Syddjurs, ikke kommet på markedet? Der er så mange seniorer, der er interesserede, så der kunne bygges andelsboliger i alle byer i Syddjurs.
For nogle år siden var der f.eks. et samarbejde med Lokalmægleren i Hornslet, der kunne sælge de første 100 seniorboliger i Hornslet, og efterspørgslen er siden ikke faldet - tværtimod. Jeg har kæmpet med kommunen om, at der skal ske noget, men mangler mere opbakning og forståelse for manglen af seniorboliger.
Vi skal huske på, at mange af os seniorer gerne vil blive i vores eget hjem så længe, det er muligt. Dette giver jo også besparelser i forhold til plejehjem mv., så det er en win-win situation for os alle.
Vi kan og skal i gang, det er for dårligt, at vi ældre skal vente så længe, det kan man ikke være bekendt. Jeg vil bruge min valgkamp til at få jer borgere på banen. Vi skal alle sammen være med - det kan gøre en forskel, jo flere vi er, desto stærkere er vi.
Et konkret eksempel: Den gamle ungdomsskole – SFO – sygehus i Hornslet skal sikkert sælges. Jeg har foreslået - og vil kæmpe for, at den ombygges til et antal seniorvenlige boliger, og jeg håber, at en lokal bygherre eller flere vil gå med i kampen, for at det kan lykkes.
Jeg har fået tilkendegivelser fra flere i Hornslet og andre steder i kommunen, der gerne ser dette projekt ført ud i livet. Drømmen er også, om der ikke kunne bygges blandede boliger, hvor vi ældre kunne bo sammen med unge – børnefamilier – på tværs og selvfølgelig i miljøvenlige boliger.