»Jeg kom til at tænke på alle de gode møder og især på, hvor godt det er at bo i Hadsten«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Da jeg sad og læste om vores provst, Jacob Krogh Rasmussen, og hans møde med en ’gammel’ konfirmand, som beskrevet i ’Præsteklummen’ i Favrskov-avisen i uge 26, kom jeg naturligt nok til at tænke på alle de gode møder, jeg har med mine egne ’gamle’ konfirmander og især, hvor godt det er at bo i Hadsten.
Har jeg brug for en tømrer, ringer jeg til Kasper. Er det strømmen, der er gået, får jeg fat i Torben. Skal der laves nye aftaler vedrørende havearbejde i Lilleåvænget, hvor jeg bor, kontakter jeg Martin. Er manken blevet for kraftig, får jeg en aftale med Wendie. Skal jeg have lavet service på min bil, kører jeg op til Torben.
Hver eneste gang bliver jeg bekræftet i, at det var et godt valg, vi foretog for år tilbage, da vi efter 35 år i Ødum valgte at bo i Hadsten.
Hver eneste gang og hvert eneste sted bliver jeg mødt med faglig ekspertise og venlighed, som det er gældende for serviceniveauet blandt handlende og håndværkere i byen og lokalområdet. Og så er det jo selvfølgelig noget helt særligt, når det er ens ’gamle’ konfirmander, der servicerer en. Man hører nyt om deres familier, om deres børn, jeg har døbt, om søskende, jeg har viet, om forældre, som jeg kender, og vi mindes bedsteforældre, som jeg har bisat eller begravet.
Hver eneste gang bliver jeg bekræftet i, at det var et godt valg, vi foretog for år tilbage, da vi efter 35 år i Ødum valgte at bo i Hadsten. Ikke alene hvad angår nærheden, som blev bevaret, men i lige så høj grad for den dygtighed og venlighed, som kommer en i møde, når det gælder en af de ’gamle’ konfirmander. Og når jeg savner mine gamle kirker, så er der ikke langt ’hjem’, og her residerer en anden ’gammel’ konfirmand, Mette, som for år tilbage overtog mit embede.
Tak fordi I er her, ’lige ved hånden’, tak til jer og andre ’gamle’ konfirmander, som jeg har den glæde at møde i det lokale.