Agurketid
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det er agurketid. Lige nu.
Udtrykket ”agurketid” stammer vist fra tiden på året, hvor agurker modnes og der er lidt mere stille i verden.
Jeg ved ikke, om der er stille i verden. Noget i verden tyder på, at der ikke er stille i den. Men her på min stol ved mit bord i min have er der stille. Lige nu.
Agurken består af 97 procent vand. Det er en meget vandholdig grønsag. Eller rettere: agurken er vistnok egentlig, botanisk betragtet, et bær. Men agurken er nok ligeglad med, hvad den er.
Jeg består for tiden af cirka 60 procent vand. Der er langt op til agurken. Men det stræber jeg heller ikke efter – prøver blot at holde min egen væskebalance i sommervarmen. Jeg tager en tår danskvand og tænker på, hvor meget vand, der egentlig er i os og imellem os.
Vand er livsvigtigt og truende på samme tid. Bibelen fortæller os om det kaotiske vand, der under Guds ord bliver det ordnede og livgivende. Vand truer i dag både kældre og kystlinjer og kalder os til handling. Men vand er stadig også livgivende dråber – har lige genhørt Hymns from Nineveh’s Stråle-tåre-dråbe, hvor Jonas Petersen synger om vandets livgivende og velsignende kraft i badet, i køkkenet og i den forløsende tåre.
Jeg tager i væskebalancens navn en tår mere af min danskvand og tænker på Folkekirkens dåbskommission, der har genbesøgt dåbsritualet, og måske kan vi i Folkekirkens fællesskab prøve at finde frem til nye ord om gamle sandheder om dåbens livgivende og forløsende vanddråber.
For kirke og kristendom er som vandet også i bevægelse. En gammel sandhed er, at alting flyder – ikke bare vandet, men alting. Det sagde den antikke filosof, Heraklit. Han mente ikke, at alting er kaos, men at alting er i forandring.
Og der er egentlig noget håbefuldt over at livet er flydende. For det lejrer sig nogle gange steder, vi ikke engang turde håbe på. For livet er vand, ligesom agurken og mig. Alting flyder og jeg må hellere se at få ryddet lidt op, inden agurketiden er ovre.
Lige om lidt.