Fortsæt til indhold

Socialdemokrat med korttidshukommelse og kæmpe selvmål

Se, hvad Jan Fischer svarer på kritikken i bunden af debatindlægget.

Debat
Lars GernerSelvstændig - opstillet fr Venstre til KV25

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg fik simpelthen morgenkrydderen galt i halsen, da jeg læste, at Jan Fischer fra Socialdemokratiet klagede over, at Syddjurs Kommune var magtesløs i forhold til mindre boliger for ældre.

Det er ikke mere end et par år siden, at Syddjurs Kommune – med Socialdemokratiet i spidsen – afslog et gennembearbejdet og finansieret projekt på 176 boliger i tæt, lav bebyggelse, udført af ARTE Arkitekter. Projektet havde en bynær placering og optimal infrastruktur på Tolløkke-grunden i den sydlige udkant af Ebeltoft. Her havde kommunen allerede investeret i den nødvendige infrastruktur – herunder en tunnel under Færgevejen.

Det var en kæmpe gave til både Ebeltoft og Syddjurs Kommune.

Det er jo netop på grund af Socialdemokratiet, at du mangler boliger til ældre borgere.

Men sådan skulle det ikke være. Forslaget blev effektivt skudt ned af kommunen – igen med Socialdemokratiet i spidsen – med den begrundelse, at der ikke var noget behov de kommende mange år. To år senere var der pudsigt nok opstået et sort behov, og Helhedsplanen for Ålerne på 65 ha dukkede op som en trold af en æske.

Seriøst? Helt ærligt – sådan kan det umuligt betragtes. Det er ren ideologisk manipulation af virkeligheden.

Kære Jan Fischer – det er jo netop på grund af Socialdemokratiet, at du mangler boliger til ældre borgere. Spørg bare borgmesteren.

Hvis jeg bliver valgt til byrådet, vil jeg arbejde for at sikre et varieret udbud af boliger – som også opfylder ønsker fra vores ældre medborgere om at kunne udskifte store boliger med mindre, hvor man trygt kan leve i fællesskab med andre.

Svar fra Jan Fischer, byrådsmedlem (S)

Kære Lars

Du refererer til en sag i EP-udvalget fra januar 2023, hvor en udvikler rettede en forespørgsel om at ændre en lokalplan, så der kunne opføres 176 boliger i stedet for de oprindeligt planlagte 70. Det er mere end en fordobling af bebyggelsen – og derfor en voldsom forøgelse i et kystnært område.

Det ville kræve en ny lokalplan.

Beslutningen blev truffet i fuld enighed i udvalget, hvor både Konservative og – ikke mindst – Venstre er repræsenteret. Jeg vil derfor foreslå, at du i første omgang får en redegørelse for Venstres holdning, når du nu stiller op til kommunalvalget for netop dem.

Vi i Socialdemokratiet vurderede – på baggrund af sagsfremstillingen – at det på daværende tidspunkt ikke var hensigtsmæssigt at ændre lokalplanen. Det var i øvrigt også administrationens anbefaling.

Siden da har der været en stærk udvikling i Ebeltoft, blandt andet med udviklingen af havnefronten, og som du selv nævner, ligger der nu en mulighed for byen.

Mit indlæg handler om, at der er behov for seniorboliger overalt i Syddjurs – og vi socialdemokrater vil arbejde for, at den udvikling sker i løbet af de næste fire år.