Fortsæt til indhold

Møllerne truer et unikt stykke natur

Debat
Jakob Søgaard ClausenMedlem af Aarhus Byråd for Danmarksdemokraterne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Området ved Vosnæs Pynt og Kalø Vig er noget særligt. Her mødes bugtens åbne vand, levende kystlandskaber og fredede naturområder i en ro og skønhed, som mange ikke engang ved eksisterer. Det er et område, der kalder på respekt og beskyttelse. Ikke på 150 meter høje kæmpemøller.

Og jeg vil gerne starte med at indrømme noget: Jeg havde ikke besøgt Vosnæs, før projektet om vindmøllerne begyndte at rumstere.

Det var først, da jeg fik en invitation fra nogle af de lokale beboere, som risikerer at få møllerne lige i baghaven, at jeg tog derud. Vi gik en tur i det naturskønne område, og jeg blev betaget. Det er et unikt naturområde i Aarhus Kommune, som ikke må ødelægges.

Når man sidder og kigger på et kort inde på rådhuset, ligner det bare marker. Men når man står derude i landskabet, kan man se det: Et åbent, bølgende og levende område med bakket terræn med kig til vandet, fred og natur. Det gør indtryk.

Jeg kan ikke lade være med at tænke over, hvor mange af mine kolleger i byrådet der reelt har været derude. Hvor mange har oplevet det sted, de er ved at ødelægge?

Jeg kan ikke lade være med at tænke over, hvor mange af mine kolleger i byrådet der reelt har været derude. Hvor mange har oplevet det sted, de er ved at ødelægge?

De planlagte møller vil kunne ses fra store dele af Aarhusbugten og langt ind i landet. Det vil ændre oplevelsen af området radikalt. Et sted, der i dag er præget af åbenhed og ro, vil få et dominerende og teknisk udtryk. Ikke bare for dem, der bor tæt på, men også for de mange, der nyder og bor i områderne omkring.

Samtidig står det klart, at møllerne vil påvirke det lokale dyreliv. Flagermus har deres levesteder i området. Derfor vil møllerne i dele af året skulle stå stille. Det stiller ikke bare spørgsmålstegn ved projektets samlede effekt og effektivitet. Det viser også, hvor uforsvarligt det er at presse tekniske anlæg ind i sårbare naturområder.

De tre kæmpe vindmøller er aftalt som en del af den politiske aftale om Aarhus Kommunens nye klimaplan. Det er en politisk aftale, som kun Danmarksdemokraterne og Liberal Alliance ikke er en del af.

I Danmarksdemokraterne siger vi klart til projektet. Der findes andre steder og andre måder at udbygge den vedvarende energi på. Store havvindmølleparker langt fra mennesker og natur er en langt bedre løsning.

Vosnæs er et stykke natur, vi burde være stolte af – ikke ødelægge med et kæmpe industrianlæg.