»Jeg håber, at de i løbet af sommeren tager ja-hatten på, så vi sammen kan kæmpe for bedre ældremad«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Ret skal være ret.
Når politikere fra andre partier siger noget fornuftigt, skal de have ros. Sådan har jeg det i hvert fald. Derfor sender jeg her en stor buket verbale roser til tre socialdemokratiske byrådsmedlemmer i Aarhus, som er gået til kamp for bedre ældremad. De tre har skrevet et virkelig godt indlæg i Århus Stiftstidende om vigtigheden af hjemmelavet ældremad og det fællesskab, der bør være omkring maden.
»Selv om tilfredsheden med madservicen i Aarhus generelt er høj både hvad angår smag, udvalg og kontakt med leverandøren, må det ikke få os til at læne os tilbage. Tværtimod bør vi som kommune hele tiden stræbe efter at løfte kvaliteten, styrke valgmulighederne og sikre endnu bedre måltider - og måske endda billigere - til kommunens ældre,« skriver S-byrådsmedlemmerne Lone Hindø, Hüseyin Arac og Aase Pedersen blandt andet i indlægget.
Jeg er enig. Fuldstændig enig.
Hvorfor er en socialdemokratisk melding fra Aarhus relevant i Favrskov?
Jo, det er den, fordi det ville være skønt, hvis Socialdemokratiet i Favrskov lagde samme nysgerrige tilgang til ældremad for dagen som partifællerne i Aarhus, så vi i fællesskab kan skabe et mere attraktivt madtilbud til vores ældre medborgere.
Da jeg senest talte om frisklavet ældremad i disse spalter, kvitterede Socialdemokratiet med en klokkeklar afvisning. Den nuværende madordning i Favrskov, hvor de ældre får leveret mad til én uge ad gangen, er noget nær perfekt, og folk er meget tilfredse, lød den socialdemokratiske forsvarstale. Jeg håber, at de lokale socialdemokrater i løbet af sommeren får tid til at læse indlægget fra partifællerne i Aarhus og derefter tager ja-hatten på, så vi sammen kan kæmpe for bedre ældremad.