Syd (debat - ældre)
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Først tak til vores lokale redaktør for at bringe et meget vigtigt emne frem i lyset. Et emne, der til stadighed vil være et af mine kerneområder i den lokale velfærd, hvor lighed i ældre-, sundheds- og omsorgsområdet står højt prioriteret.
Jeg køber ganske enkelt ikke den præmis, at vi skal acceptere og formidle et budskab til offentligheden om, at vores pleje og omsorg for ældre og andre i fremtiden vil byde på mindre service. Argumenterne for en nedjustering af servicen preller af på mig som vand på en gås, for det handler som oftest om prioriteringer. Det har det også gjort igennem de seneste år, hvor vi på det nationale plan er blevet pålagt flere afgifter på snart hvad som helst.
Så uagtet et snarligt kommunalvalg (KV25) bør borgerne i Syddjurs se på, hvilke prioriteringer der faktisk har været gennem hele denne byrådsperiode, frem for blot det, der skrives op til et valg. Snart står vi over for budgetforhandlingerne for 2026, og i den forbindelse bliver der rig mulighed for at opjustere dér, hvor behovet rent faktisk er. Jeg ønsker mig en klar og præcis oversigt over, hvor det giver mening at prioritere midler, så pengene lander det rigtige sted.
Jeg har for nylig været i politikerpraktik med en af vores udekørende enheder, hvilket var en ualmindelig positiv og givende oplevelse. Faglighed og omsorg gik hånd i hånd med opgaverne, og dagen var præget af både empati og professionalisme. Jeg blev faktisk meget stolt over at få bekræftet, at det ikke kun er hos nære relationer, at opgaverne løses med stor omsorg og faglig tyngde.
Det ændrer dog ikke på, at jeg også igennem årene og af flere omgange er blevet kontaktet af familier til ældre eller plejekrævende borgere i Syddjurs Kommune, hvor sager desværre er gået i hårdknude. I disse tilfælde har en ekstraordinær indsats været både rimelig og nødvendig – ja, faktisk en betingelse for at få rettet op på fejl og mangler. Lange og fejlbehæftede visiteringer til støtte og pleje, eller langstrakte og urimelige ventetider på udmøntning af det visiterede, er områder, hvor jeg har skærpet fokus. Det handler om at drage omsorg og sikre, at vores medmennesker ikke udsættes for omsorgssvigt. Og det handler om at værne om deres retssikkerhed.
Slutteligt vil jeg – som jeg også gik til valg på ved KV21 – understrege, at et velfungerende ældre-, pleje- og omsorgsområde forudsætter, at vores medarbejdere bliver behandlet med respekt. De skal mærke, hvor højt de er værdsat, og hvor vigtige de er for den lokale pleje og omsorg.
Et skib uden kompas er som et skib uden ror! Derfor vil en mærkesag for mig fortsat være at tilføre flere midler til ældre-, pleje- og omsorgsområdet, men pengene skal målrettes, så de gør gavn. Det halter tydeligvis bagud i forhold til det behov, der er, og det behov skal vi stille skarpt ind på. Et slående eksempel: Den tid, der visiteres, skal rent faktisk bruges på nærvær og fokus på den aktuelle kerneopgave.
I dag går en vagttelefon på skift blandt plejepersonalet i de udekørende enheder, hvilket helt naturligt lægger et ekstra pres på den medarbejder, der har telefonen med. Derfor bør den medarbejder, der har vagttelefonen, også have prioriteret mere tid, så vi undgår, at gode medarbejdere mister fokus og nærvær. For det kan betyde, at den borger, man er ude for at hjælpe, pludselig kan stå ”alene” og i værste tilfælde kan komme til skade.
Endvidere er det af stor betydning, at planlægning af vagter tilgodeser, at der er to medarbejdere på besøg, hvor tungeløft er inkluderet i opgaven det givne sted. Jeg mener, det er vigtigt, vi anerkender vores faste medarbejdere, således de fortsat har lyst til at gøre den lille ekstra indsats ude hos borgerne, hvor det gør en kæmpe forskel. Derfor bruger jeg også gerne mere af min tid på min tilsynsforpligtelse, i et forsøg på at rette op på de fejl og mangler, som erfaringerne tydeligt har vist.
Af Laila Sortland, kandidat ved KV25 på Liste C.
———-
Med venlig hilsen Laila Nave Sortland Repræsentant for Det Konservative Folkeparti i Syddjurs byråd