Fortsæt til indhold

»Han så et menneske, smilede og sagde: ’Hvorfor er du så dejlig’ – den sætning er hermed givet videre«

Debat
Else Kruse SchleefSognepræst i Hammel, Voldby og Lading

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har sat mig for denne sommer et udforske gæstfrihed. Hvad betyder gæstfrihed i dag? Er gæstfriheden truet, blomstrer den som forrige somre, eller viser den sig på nye steder?

Baggrunden er både praktisk og teoretisk. Teoretisk, fordi jeg skulle holde oplæg om gæstfrihed til sommercafé i Hammel, hvor jeg tog udgangspunkt i Aakjær, gendigtning på jysk af den gode bibelfortælling: ’Stur fremmed til Abrahams’ om dengang Abraham og Sarah fik besøg af Gud selv og fik den vilde besked, at de i deres høje alder skulle få et barn.

Og praktisk fordi jeg havde fri en uge i det gode junivejr for at lave mad og gøre klar, ikke fordi jeg som Abraham fik besøg af Gud og to af hans engle, men for at holde studentergilder. Husets efternøler blev student, og vi var heldige at have præstegård og have fyldt med mennesker, første familie og venner, så studentervognen med endestation hos os og til slut fælles studenterfest for tre studenter. Og fordi jeg selv i juni var inviteret til årets bryllup, hvor jeg som gæst genoplevede hvad gæstfrihed betyder.

Aakjær fortæller levende og humoristisk, hvor begejstret Abraham blev, da han og Sara pludselig fik gæster, og hvordan Sara straks gik i køkkenet og lavede al den bedste mad.

Gæstfrihed handler om imødekommenhed. At værten ser sin gæst og får vedkommende til at føle sig godt tilpas. Og at gæsten på samme måde siger tak, så det kan forstås og gør en forskel for værten.

Selvom Aakjær fortæller på jysk, så er gæstfrihed universel. Man finder det i alle kulturer og eksemplerne er utallige på f.eks. albansk, marokkansk og polsk gæstfrihed.

Gæstfrihed er også helt bærende begreb i serien ”Badehotellet”, hvor fru Andersen og hendes piger bruger al deres vågne tid på at gøre alt godt for Badehotellets gæster.

Skal man selv have gæster, kan man få sved på panden, for er her nu fint nok ? Er der mad nok ? Har jeg forberedt mig nok ? Bliver de mon glade?

Hos os steg de glade og fulde studenter af vognen, gav krammere og festede videre og undervejs sagde de tak. Tak for hjælpen, tak for at I ville have os. Så vi som værter blev rørte og altid vil tænke på den fest med smil på læberne. Skønne gæster der gav os håb for fremtiden.

En af vores gæster havde gået på HF Imagine i Thy, og mindede mig om en gæstfrihed den del af Thy er kendt for på grund af en særlig mand. I 70’erne stiftede Aage Rosendal Nielsen et gæstfrit sted i Thy, ’Æ verdensuniversitet’ blev det kaldt, fordi hele verden var velkommen der. Stedet blev verdensberømt da John Lennon og Yoko Ono kom og boede der. Aage Rosendal mødte alle med en særlig hilsen, om det så var verdensberømtheder, hippier, fiskere, politikere, rockere eller naboer. Han så et menneske, smilede og sagde: ’Hvorfor er du så dejlig.’

Den sætning er hermed givet videre til alle, vært som gæst! Bruger man den og tager den til sig, vil gæstfriheden blomstre.

Da jeg fortalte om gæstfrihed i sommercaféen, gjorde en af gæsterne mig opmærksom på, at en af Aages slægtninge, poeten Jens Rosendal, skrev en sang til hans ære med titlen:

Hvorfor er du så dejlig?

Har du nogensinde mødt det smukke her,

når det sommetider

lander dybt i øjets himmelskær?

Det vil blive der og altid være med

Lyse op og altid vise dig på vej

Til det smukkeste, det kønneste i dig.

Har du nogensinde mødt det gode her,

når det sommetider

fandt og kyssede og var dig nær?

Det vil bo der som en ømhed inden i,

det vil være der og vise dig en vej