Kan Klimabroen holde stormfloderne ude og Randers tør?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Her på det sidste har jeg fået nogle tanker oven på den voldsomme debat om klimabroen.
Den er til tider lidt høj og skinger og for de fleste, inklusiv mig selv. Nok også svær at forstå.
Det kræver en del viden at forstå kompleksiteten i den bro/dæmning. Reelt set er det nok meget få, som har overblikket.
For mig er der noget lavpraktisk, som generer mine tanker. Når stormfloderne kommer, bliver vandet stoppet ved klimabroen, så det ikke oversvømmer Randers midtby. Det er sådan set rigtig fint. Det betyder så også, at vandstanden måske er en til to meter højere på fjordsiden af broen end på Gudenå-siden.
Det er jo vældigt, hvis det ikke var, fordi Gudenåen leverer rigtig meget vand hele tiden. Hvis vandstanden er højere på fjordsiden af broen, når Gudenåen kommer buldrende, så har Gudenåen et ret stort problem. Vandet kan ikke komme ud i fjorden.
Hvad sker der så?
Vandet kan jo ikke opløse sig selv, og vand vælger fornuftigvis altid den nemmeste løsning. Det må så blive ud til siderne, og hvad har vi her? Randers midtby.
For mig at se ligner det et pænt stort problem.