Reglerne gælder også for dig og mig - og vores børn
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Sommeren går på hæld, og skolestart er lige om hjørnet.
For nogle er det velkendt. For andre er det den store første skoledag. Hvor alt er nyt, og hvor meget skal læres. Nye venner, nye voksne, dansk og matematik.
Men skolen handler i høj grad også om dannelse. Vores børn skal lære at indgå i fælleskaber, lære at indordne sig, og gå på kompromis. For det er enormt vigtige egenskaber til livet der venter forude.
Vi lever nemlig i et samfund, hvor fællesskabet fungerer bedst, når vi følger de aftalte spilleregler. Det gælder i trafikken, på arbejdspladsen, i børnehaven og i skolen. Derfor undrer det mig, hvor ofte jeg som forælder oplever, at nogle vælger at se stort på reglerne – især når det handler om deres egne børn.
Et lille, men sigende eksempel: “Kys og kør”-zoner foran skolerne. Her er meningen klar – et hurtigt farvel, så trafikken glider og sikkerheden bevares. Alligevel ser man dagligt biler, der holder parkeret, mens forældre lige skal nå at tale færdigt, eller aflevere med ekstra omhu, helt inde i klasselokalet… Imens skaber det farlige situationer og frustration for alle andre…
Et andet eksempel: Legetøjsdag i børnehaven. En dag, hvor børnene må medbringe ét stykke legetøj på en udvalgt dag. Reglerne er enkle, men alligevel dukker nogle børn op med store legetøjssæt, flere ting eller noget, der ikke er tilladt – “for hun ville jo så gerne”, eller “han blev så ked af det”.
Her sender vi som forældre et klart signal: Reglerne gælder – bare ikke for os. Og slet ikke for vores lille puttegøj.
Men hvis ikke vi lærer vores børn, at regler gælder for alle, hvordan skal de så lære at fungere i et samfund, hvor respekt for fællesskabet er afgørende?
Vi skylder vores børn – og hinanden – at være tydelige rollemodeller. Det betyder, at vi selv følger reglerne, også når det er upraktisk eller kræver, at vi siger nej til vores barn.
Det handler ikke om at være firkantet. Det handler om at lære vores børn ansvarlighed, hensyn og respekt. Hvis vi slækker på reglerne nu, lærer vi dem, at regler er til for at brydes, hvis det lige passer os. Og det er en farlig lektie.
Så lad os tage ansvar – ikke bare for vores egne børn, men for det fællesskab, de skal vokse op og trives i. Det starter med os selv. Det starter med at vi overholder de fælles spilleregler der er. Om det så er i kys og kør, eller til legetøjsdag.
Det er jeg sikker på vi alle godt kan finde ud af. Hvis bare vi lige tænker os om.
Kan i alle have en fantastisk første skoledag, børnehavedag eller første dag på arbejde. Efter en dejlig sommerferie.