Svar til Jan Aude. Jobcentret svigter borgerne. Respekt og værdighed mangler
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære Jan Aude.
Tak for dit svar på mit læserbrev, og for at du giver dig tid til at give det. Jeg tror, at det er vigtigt, at vi får en debat om, hvordan vi behandler de borgere, som har brug for hjælp – uanset om det skyldes arbejdsløshed eller andet.
Vi skal have et jobcenter, som behandler borgerne med respekt, og hvor man bliver mødt af seriøs snak.
Jeg anerkender også, at du er ked af at læse om mine oplevelser, og den mistillid jeg har mødt i jobcentret. Jeg kunne dog godt bruge, at der også bliver taget handling, når jeg (og mange andre) klager over samarbejdet eller mangel på samme. Vi skal have et jobcenter, som behandler borgerne med respekt, og hvor man bliver mødt af seriøs snak. Jeg kan stadig godt bruge, at der bliver taget handling, om at vi som borgere i jobcentret – dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere og langtidssygmeldte – skal behandles med respekt, tales med og at der sikres en hurtigere sagsbehandling.
Jeg forventer en ordentlig behandling, når jeg står i en situation, hvor jeg rækker ud og beder om hjælp. Det er ikke den oplevelse, jeg selv har haft, da jeg havde brug for kommunens hjælp.
Vi har brug for en debat om de spørgsmål, som jeg stiller i mit læserbrev. Hvem passer godt på os borgere, der er i jobcentrets klør? Gør politikerne? Gør sagsbehandlerne? Gør jobcentrets ledelse? Hvem passer godt på os, når vi ikke bliver behandlet ordentligt? Hvem passer på borgerne hos jobcentret?
Hvis jeg bliver valgt til byrådet, vil jeg være en tydelig stemme, som vil arbejde for, at alle borgere i Syddjurs bliver behandlet med værdighed og respekt. Særligt de, der har brug for hjælp.