Vil I fjerne lærere, pædagoger eller hæve skatten for at få råd til skatteyderbetalt skolemad?
Flere penge til skolemadsordning kan betyde færre ressourcer til undervisning mener Liberal Alliance, der kritiserer Socialdemokratiets forslag og foreslår alternative prioriteringer.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
For nogle uger siden bragte jeg en debat op omkring et ønske om at få skatteyderfinansieret skolemad i folkeskolen. Et velment og fint forslag, hvor jeg dog må nævne, at der altså er et forældreansvar som medfølger det at få børn, og en del af pakken er altså, at man også må smøre madpakker eller betale sig fra det i en frivillig ordning.
Nu kan jeg så forstå på Socialdemokratiet, at de går ind for skatteyderfinansieret skolemad i Favrskov, og det, må jeg så gå ud fra, er noget, man går til valg på at ville indføre i kommunen. Prisen ja den er nok relativt dyr, for i den prøveordning der nu bliver indført via statslige puljemidler på Rønbækskolen er prisen 1.200.000 kroner om året for en skole, hvor det endda er en frivillig ordning, som derfor ikke nødvendigvis indeholder alle elever, med en lille forældrebetaling oveni.
Så kan jeg hurtigt se tallene stige i raketfart, hvis vi skal have dette indført med ren skattefinansieret ordning på alle kommunens folkeskoler, hvor det alene er kommunekassen, der betaler. Så må jeg blot spørge Socialdemokratiet, hvor de vil finde de penge henne? Et bud er et sted mellem 15 og 20 millioner kroner om året.
Er det lærerne, vi skal spare væk? Er det pædagogerne? Er det opdatering af materialerne til undervisningen? Eller skal vi have hævet kommuneskatten, for at finansiere dette forslag?
Jeg og Liberal Alliance har intet imod skolemadsordninger, vi har fine frivillige ordninger rundt på flere skoler i kommunen, som fungerer rigtig godt. Den del kan vi jo kigge på at få udvidet, før vi begynder at lave kommunalt finansierede ordninger.
Vi kunne for eksempel kigge på mere niveauinddelt undervisning, som f.eks. var et forslag, som kom fra 8. klasserne på Rønbækskolen, da jeg tidligere på sommeren var forbi for at vurdere deres forslag i forbindelse med en projektuge. Vi kunne bruge flere midler på PPR. Vi kunne bruge flere midler på mere to-lærer-undervisning. Eller initiativer målrettet den stigende skolevægring, som i øvrigt koster os millioner af kroner i tabt arbejdsfortjeneste.
Der er masser af ting at bruge pengene på, og skatteyderfinansieret skolemad er for mig bare ikke en af dem, når vi har frivillige ordninger mod forælderbetaling, som vi først og fremmest kan få kigget på at få andre skoler med på.
Så er der altså andre ting, jeg hellere vil prioritere for at komme vores børn, unge og forældrene til hjælp.