Kampen mod diskrimination skal starte i børnehaven
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Sammen med andre frivillige er jeg kommet tæt på flere flygtningefamilier, som alle gør deres bedste for at blive godt integrerede i det danske samfund.
Desværre har jeg oplevet flere problemer i forhold til holdningen til flygtninge og respekten for dem som ligeværdige mennesker. Hverdagsdiskriminationen råder mere eller mindre offentligt på skrift og i tale overalt. Lovgivningen på flygtningeområdet er meget stram, og i mange henseender virkelig diskriminerende og desværre adopterer mange mennesker den retorik deri. Det er ødelæggende for hverdagslivet og fællesskaberne med andre i vores samfund.
I vores fælles hverdag bør flygtninge mødes med respekt for den forskellighed der også er blandt dem, og som netop de mennesker de er som borgere i Danmark.
Enhedslisten kæmper for en aktiv indsats mod alle former for diskrimination, og for at overvinde barriererne som flygtninge og deres børn kan have for at lære bedre dansk gennem bedre sprogtræning til alle.
Jeg oplever at diskriminationen findes på skolerne også. Men findes den allerede i børnehaven? Det jeg ved er, at der er børn, som kommer i skole, der ikke har en nødvendig forudsætning for at lære, fordi deres ordforråd og deres begrebsverden simpelthen er for lille. Er det fordi der kun er tid til de børn, som snakker bedst dansk, eller er det fordi børnene med sprogvanskeligheder af andre grunde er gået under radaren? Jeg tænker at de afsatte ressourcer ikke er store nok til ekstra dansk sprogtræning af børnene, dette område skal tilføres flere ressourcer. Jeg mener at også tosprogede børn skal kunne kommunikere på dansk, med et godt stort ordforråd, før de kommer i skole, for i skolen går det hurtigt og mere og mere skal læres, baggrundsviden forventes og børnene kan hurtigt komme bagud, hvis de ikke får støtte og dansk sprogtræning nok. Jeg vil arbejde for bedre normering i daginstitutionerne og bedre dansk sproghjælp. Det ideelle ville være, hvis børnene fik modersmålundervisning derudover, da en styrkelse af deres modersmål styrker deres avancerede sprogforståelse.
Den ekstra hjælp skal være til at forstå de begreber børnene endnu ikke har lært, og til en udvidelse af deres ordforråd på begge sprog, opmærksomhed på klikedannelser, hvor der måske opstår diskrimination og opmærksomhed på de stille børn, som slider med forståelsen. I mit arbejde som frivillig lektiehjælper til børn fokuserer vi på samtalen, og vi lider ikke af misforståede hensyn, men retter børnene i sproget til gavn for deres liv i det samfundsmæssige fællesskab fremover. I den forbindelse skal vi selvfølgelig også have forældrene med!
De voksne flygtninge, som ikke er gode til dansk, fordi de har været sendt i endeløse praktikker, hvor de skal gå alene, eller bare ikke evner det, eller har været direkte i et arbejde, hvor de ikke bruger det danske sprog, de sakker rigtigt meget bagud. Jeg vil kæmpe for at voksne også får gratis danskundervisning efter de fem integrationsår, hvor det tilbydes gratis på Job og Sprog (sprogskolen). I Danmark skal du mestre det danske sprog, for at klare dig godt i samfundet.
Jeg og Enhedslisten vil kæmpe for at børn og unge med anden etnisk baggrund også inkluderes bedre i idræts og kulturlivet, da også dette vil styrke deres sprog og give bedre adgang til fællesskaber. Jeg vil arbejde for at mennesker med flygtningebaggrund bliver set på som alle andre, og gives de samme chancer som alle andre i det danske samfund, i stedet for at de bliver mødt med den retorik de nu bliver mødt med, som handler om midlertidighed af deres opholdsgrundlag og den diskriminerende fordømmelse.
Lad os i stedet styrke fælleskabet!