Fortsæt til indhold

Klar, parat, start – en ny begyndelse

Debat
Morten SkrubbeltrangPræst i Hasle Kirke

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Så er vi i gang igen. Når kalenderen siger august, er vi igen på vej mod den tid, hvor rigtig mange ting starter op.

For nogen synes sommerferien blot at have været et ganske kort komma, og hverdagen kan atter indfinde sig i stort set samme rytme som tidligere.

For mig selv byder august på et brud med rutinen. Egentlig i det ganske lille, for jeg står ikke foran store forandringer, men blot ganske små justeringer i kalenderen. Børnene er tilmeldt nye fritidsaktiviteter, og den rytme og logistik, der var opbygget og fungerede før sommerferien bliver brudt og skal opbygges igen.

Men når alt kommer til alt, så skal det jo nok gå, og det er mere en praktisk udfordring, end det sådan for alvor giver kildren i maven. Så stor forskel er der trods alt ikke på, at svømning er rykket fra mandag til torsdag …

Men jeg husker tilbage på nogle af de år, hvor august bød på store forandringer. Hvor der nærmest var et før og et efter. Nemlig børnenes skolestart.

Det er jo egentlig ikke rigtig noget særligt, for hvert år begynder der 60 – 65.000 børn i 0. klasserne rundt på landets skoler. Således er der også i den her uge begyndt tusindvis af børn rundt omkring i hele landet.

Men når man selv har et barn blandt de mange nye elever, så bliver det noget helt særligt og ganske specielt – og noget der giver kildren i maven. For hvordan skal det hele nu gå? Hvad er det for en klasse, mit barn kommer i – finder han/hun nogle legekammerater? Og hvor er de på den ene siden da blevet store og pludselig klar til skole – og hvor er de på den anden side små, når de sådan møder op på den store skole.

Pludselig er de ikke længere de største i børnehaven, dem, der ved, hvordan alting fungerer, men derimod de mindste på skolen, dem, der nu skal lære alt, hvad det vil sige at gå i skole. Aulaen er ladet med spænding og forventninger. Ja, på en første skoledag er jeg lige ved at tro, at der er større nervøsitet hos forældrene, når vi hver især sidder der med vores børn klar til at sende dem afsted på egen hånd.

De par gange, hvor jeg selv har prøvet skolestart med mine børn, har det været en længe ventet festdag – især for børnene. Et nyt kapitel er gået i gang, en ny begyndelse, der indebærer ny skoletaske, madkasse, penalhus og meget mere.

Og så har jeg i al min nervøsitet og overvejelser om, hvordan det dog skal gå, glædet mig over at se lærerne og pædagogerne, som børnene har mødt. For hos dem er der ro i øjnene. Jeg er sikker på, at det også for dem er noget særligt hvert år, når de nye børn kommer, men omvendt har de prøvet det mange gange før.

De ved lige præcis, hvordan de kan gribe tingene an, så det bliver en god start – især for børnene, men også for os forældre. De får os stille og roligt sendt ud af klassen, så børnene på egen hånd kan begynde det nye eventyr og den nye hverdag. De har blik for børnenes forventninger – og det at nogen børn er klar til alt det nye, og andre måske er lige så nervøse som forældrene.

Det er guld værd, at nogle erfarne folk møder os i alt det nye, der sker omkring os. Det er det både på skolerne, men også alle mulig andre steder. Og nogen gange er vi de nye, dem der skal opleve tingene for første gang, som pludseligt igen skal lære at begå os – også selvom vi har mange år på bagen. Andre gange er vi dem, der tager imod de nye. Dem, der med vores væremåde og facon kan være med til at byde nye velkomne og give en god start, også til de nervøse og usikre.

For livet byder på masser af nye begyndelser. Særligt her i august. Nyd dem, og vær med til at gøre andre både store og små begyndelser gode.

Tillykke til alle nye skolebørn og deres forældre. Glædelig opstart