Så er vi åbenbart i gang med valgkampen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Så er valgkampen åbenbart fløjtet i gang og dette års temaer er allerede fastlagt ud fra det jeg læser i aviserne og på Facebook.
Vild med vilje i Norddjurs Kommune og toiletforholdene i Grenaa Midtby.
Det kræver velvilje og en pose penge fra de folkevalgte tosser (dem alle andre kan gøre det bedre end) der sidder til trone lige nu og så er alt jo løst.
Alle vil gerne hjælpe og støtte (det er jo valgår), og jeg er sikker på at lige så mange der står på de forskellige lister af kandidater, lige så mange løsningsforslag ”det kan jeg gøre bedre” kommer der, nå ja og så er der jo både kritikere og dem som taler for hvordan det hele skal se ud.
Den handlingskrævende vil nok foreslå at vi bekæmper med Round-up en gang for alle, så er det løst med det samme, natur elskeren at vi håndplukker og ansætter en ordentlig stadsgartner med følge til dette og dem som er midt i mellem tjah måske vi bare skal plante noget der er til at holde ud at se på og så er det det - jeg er nok selv mest til det midterste.
Vild med vilje gik Norddjurs Kommune med i for at bl.a. fremme biodiversiteten (hvem har i øvrigt bestemt at visse planter er ukrudt ?) At det så også kræver vedligehold og pleje for at se pænt ud, er så mildest talt gået af fløjten og jeg kan kun tilslutte mig grædekoret om at det skal vi da have gjort noget ved - så langt er vi enige.
Det store spørgsmål er så, hvor vi skal tage pengene fra til dette og hvad der skal i stedet, hvis der da skal noget i stedet. Lad os se ind i det, men ikke med en masse tomme løfter om at det kan løses med et trylleslag eller at nu skal jeg nok sørge for at der sker noget - det her er noget der skal findes en løsning på i fællesskab så det gøres fornuftigt og ikke en hovsa løsning. Ingen kan gøre noget alene men sammen kan vi (Hvis vi har pengene)
Toiletter uha det sætter virkelig sindene i kog og kan i den grad udløse en sand tastaturkrig.
En privat erhvervsdrivende får en idé om at der skal skabes liv på torvet, det lykkedes og endda rigtig godt. Fantastisk både for Marco Refskou som står bag initiativet og byen at der skabes et rigtig godt liv, så tak for det.
Hvad mange ikke ved: Vi har rigtig mange offentlige toiletter i Grenaa midtby. Ét ved rådhuset (og flere i rådhusets åbningstid inde) i kirken, på Markedsgade, på p-pladsen ved Kannikegade og på Museum Østjylland - dertil er der den toiletvogn som er stillet op på torvet gennem de sidste år af arrangøren.
Jeg er overbevist om at der også er toiletter i den gamle arrest og det gamle Rådhus på torvet. Alt sammen i bygninger som er offentlig tilgængelige eller kan blive det med lidt god vilje. Måske og det er blot et måske, kan det løses med god skiltning og brugerbetaling.
Jeg har lige været på Sjælland - der betalte jeg 5 kr. for at benytte toilettet som til gengæld var rent og pænt. Er betalingstoiletter løsningen?
Turisterne er vant til at betale uden at mukke så de bliver nok ikke problemet, spørgsmålet er om vi der bor her vil.
Måske vi også skal se indad og ændre kulturen omkring toiletbesøg - jeg har ofte set toiletter på arbejdspladsen hvor der er brune streger i kummen og papir på gulvet.
Så bliv dog voksne, saml op og brug børsten Tak!
Det her kræver noget af fællesskabsånden og er ikke kun alle dem på kommunens ansvar.
Som folkevalgt skal jeg nok tage min del af ansvaret for de fejlslagne ting der sættes i værk, men jeg er også af den mening, at selv om jeg er valgt til at ivaretage “folkets” interesser, så har vi alle ansvar , for at vi ikke skal bruge unødige penge på vedligehold af eksempelvis toiletter fordi de vandaliseres af lømler, der ikke er opdraget ordentligt til at samle op, gøre rent efter sig eller render rundt og laver hærværk fordi de keder sig.
De penge kan godt bruges til andre fornuftigere ting.