Er udviklingen i Norddjurs de sidste fire år en ny udgave af eventyret om "Kejserens nye klæder"?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Den 4. august 2025 var det præcis 150 år siden at Danmarks største digter H.C. Andersen døde. Han berigede os med eventyr som altid havde rod i virkeligheden, dagligdagen og som tit dragede paralleler til menneskets væsen og natur. Mit favorit eventyr af H.C. Andersen er uden tvivl eventyret om ”Kejserens nye klæder” der kort fortalt handler om en forfængelig kejser, der elsker tøj mere end noget andet.
To svindlere kommer til byen og lover at væve et usynligt stof, der kun kan ses af de kloge og kompetente. Kejseren, der er bange for at fremstå dum, lader som om han kan se tøjet, selvom han intet ser. Hans hoffolk følger efter, og alle bilder hinanden ind, at de kan se tøjet af frygt for at blive anset for dumme. Kejseren går i procession, nøgen, og først da et lille barn råber, at han ikke har noget tøj på, indser alle sandheden.
Eventyret viser hvordan frygten for at fremstå dum og turde sige sandheden kan føre til, at man bekræfter en løgn, og hvor vigtigt det er at turde sige sandheden.
Det fik mig til at reflektere lidt over om udviklingen i Norddjurs kommune de senere år kan sammenlignes lidt med pointerne i H.C. Andersens eventyr?
For på overfladen snakkes og deles der jo, på sociale medier og i aviserne, livligt historier fra den nuværende borgmester om hvor godt det går med erhvervslivet i Norddjurs kommune. Kassen er fuld af penge (små 500 mio.), Grenaa Havn laver overskud og udvider fortsat, Turismen og erhvervslivet blomstrer. Så alt burde jo være super duper - men er det nu også det?
Nej - det er det bestemt ikke. For kigger man lidt indad i Norddjurs kommune og lytter til medarbejderne tegner der sig et noget mere dystert billede af virkeligheden, Velfærden og trivslen i vores kære Norddjurs kommune.
- Vores skoler og daginstitutioner er mange steder nedslidte - skolestrukturen har slået fejl - det er en ommer.
- Vores grønne kommunale områder ved skoler, institutioner, plejehjem, offentlige bygninger overalt i kommunen er misvedligeholdte og ser værre ud end Lolland for 20 år siden
- Vi har kæmpe udfordringerne med at rekruttere kvalificeret og uddannet personale til vores institutioner, skoler, ældrepleje, plejehjem og handicapområder
- Sygefraværet indenfor flere områder omkring børn, unge, beskæftigelse, handicappede, og ældre er fortsat tårnhøjt
- Forbruget af vikarer i folkeskolerne er flere steder stukket helt af og der florerer historier om at børnene i perioder ser mere Netflix end de får undervisning.
- Karaktergennemsnittet for vores afgangselever i Norddjurs kommune er blandt landets laveste.
- Grenaa Havn fremstår mange steder, især fiskerihavnen, Færgehavnen og trafikhavnen nedslidt og molerne i decideret forfald.
- Antallet af betalende skatte borgere der fraflytter Norddjurs kommune er fortsat højere end antallet der flytter til (set over de sidste 4 år).
- Boligpriserne i Norddjurs er blandt de områder i Danmark hvor huspriserne stort set ikke har bevæget sig op ad i mange mange år.
- Infrastrukturen til og fra kommunen - især til og fra Grenaa - er et kapitel for sig selv
Og jeg kunne blive ved. Det er meget vigtigt for mig at understrege at dette indlæg ikke handler om bare at være negativ og have nej hatten på overfor den kommune jeg selv bor i og har boet i det meste af mit liv.
Nej - tværtimod er det en oprigtig kæmpe bekymring for manglende visioner for udviklingen af Norddjurs kommune. Vi kan ikke spare os til en udvikling ved at bespare alt ind til knoglen og putte pengene i kassen. Udvikling kræver store offentlige og private investeringer i fremtiden og et godt sted at starte kunne være at lave en langsigtet plan for den næste byrådsperiode. Hvad vil vi gerne nå sammen de næste fire år? Den rejse vil jeg gerne være en del af.