Fortsæt til indhold

Farvel til jobcenteret. Sådan kan kommunen bruge reformen til at skabe et mere menneskeligt system

Debat
Carina Manley HansenKandidat Socialdemokratiet til KV25 og uddannet socialrådgiver

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Lad os bruge beskæftigelsesreformen til at styrke indsatsen – ikke spare den væk! Af Carina Manley Hansen – byrådskandidat for Socialdemokratiet og uddannet socialrådgiver.

Når nu jobcenteret, som vi kender det, nedlægges, så er der en god anledning til at tage en åben debat om, hvordan vi bruger reformens frihedsrum.

En af efterårets vigtige opgaver for byrådet bliver at beslutte, hvordan beskæftigelsesreformen skal implementeres i Syddjurs Kommune.

Intentionen med beskæftigelsesreformen er en »gennemgribende forenkling« af vores beskæftigelsessystem. Det er et farvel til jobcenteret og det system, der i alt for mange år har været præget af kontrol, skemaer, meningsløse samtaler og tid brugt på at tilfredsstille et it-system.

I mit arbejde som socialrådgiver har jeg mødt mange mennesker på »kanten af arbejdsmarkedet« – ofte med komplekse sociale problemer og med et behov for støtte fra forskellige lovgivninger. Jeg har set, hvor meget det betyder for udsatte borgere, at den hjælp, der tilbydes, er tilpasset den enkeltes situation og at den tilbydes, når der er et behov.

Derfor er jeg også lidt bekymret. For med større frihed til kommunerne følger der ikke flere ressourcer. Og her i Syddjurs risikerer vi, at reformen – i stedet for at løfte indsatsen – ender som en spareøvelse, især over for de borgere, der har det største behov for støtte.

Når nu jobcenteret, som vi kender det, nedlægges, så er der en god anledning til at tage en åben debat om, hvordan vi bruger reformens frihedsrum.

Mit ønske er, at vi i Syddjurs får et beskæftigelsessystem, hvor vi sætter værdighed, tillid og faglighed i centrum. Det kræver, at vi investerer i medarbejderne og giver dem tid til at skabe relationer. At vi nedbryder silotænkningen og giver medarbejderne deres faglige beslutningskompetence tilbage, så vigtige indsatser ikke udsættes, fordi de skal forbi et visitationsudvalg.

Tænk, hvis vi kunne bruge reformen til at styrke vores fælles velfærd. For beskæftigelse handler ikke kun om tal på et regneark – det handler om mennesker, liv og muligheder.