Kaserne til Randers - hvorfor ikke?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg har med interesse læst, at borgmesteren, støttet af viceborgmesteren, har foreslået Regeringen at placere en kaserne eller en anden militær installation i Randers. Vi kender endnu ikke detaljerne – og det er forståeligt, at sådanne overvejelser ofte må holdes fortrolige – men idéen virker gennemtænkt og velbegrundet.
Randers har flere oplagte fordele for Forsvaret: Vi ligger centralt med kort afstand til motorvej, jernbane, havn og flyveplads. Vi befinder os mellem to universitetsbyer, Aarhus og Aalborg, og forholdsvis tæt på Tirstrup, som af Forsvaret påtænkes at reaktiveret som militær flyvestation. Der bor mange erfarne soldater i Randers, som kan indgå direkte i forskellige funktioner, og vi har stærke håndværkstraditioner med dygtige fagfolk. Derudover rummer byen Hjemmeværnsafdelinger inden for alle tjenestegrene, som er særligt uddannet til at bistå ved ind- og udskibning af NATO-materiel og -tropper – til lands, til vands og fra luften.
For byen kan en kaserne betyde statslige arbejdspladser, som vi har brug for. Det kan også skabe lærepladser for unge, der ønsker en håndværkeruddannelse, og på sigt styrke Randers som både håndværker- og teknikerby. Måske kan det også bane vej for nye uddannelser og civile arbejdspladser med relation til forsvarsindustrien.
Som byrådsmedlem, politimand, tidligere professionel soldat og frivillig officer i Hjemmeværnet ser jeg et potentiale – både for Forsvaret og for Randers. Jeg håber, at Regeringen sammen med Forsvaret vil tage forslaget med i sine overvejelser, og at vi får en åben og konstruktiv debat om, hvordan vi bedst kan udnytte de muligheder, en kaserne i Randers kan bringe med sig – både for landets forsvar og for Randers.