Fortsæt til indhold

En Socialdemokratisk eventyrfortælling

Debat
Mads JensenUdvalgsformand Voksen og Plejeudvalget - Konservative, Norddjurs Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

“Kejserens nye Klæder” er eventyret min kommunalbestyrelseskollega Anders Lind lystigt perspektiverer til i hans læserbrev.

Om jeg, som Konservativ udvalgsformand for Voksen- og Plejeudvalget, er kejseren, en af de to svindlere eller en helt tredje? Det ved jeg ikke helt…

Jeg vil dog tillade mig at dykke lidt ned i denne “Socialdemokratiske eventyrfortælling”.

Først og fremmest at der overhovedet fra Socialdemokratiets side tegnes et så dystert billede af Norddjurs lige op til et kommunalvalg - ja det kan vel ikke chokere nogen.

Ligeledes er “sandheden” åbenbart forbeholdt Liste A og deres samtaler med samtlige medarbejdere i Norddjurs Kommune.

Socialdemokratiet er helten i deres eget eventyr, og skal man fremstå som helten, så skal der bruges en ond drage - om man så selv skal lave den af træ og papmache.

Drager er der dog i Norddjurs, faktisk er hele Danmarks Velfærdssystem fyldt med drager, bjergmænd, og onde feer. Velfærden i alle Danmarks kommuner er under pres, ikke kun i Norddjurs.

Men uagtet hvad Socialdemokratiet ønsker at digte om, så er der visioner, og vi har fokuseret den politiske indsat på Fremtidens Velfærd. Det har såsom været det altoverskyggende i alle snart fire år, hvad angår voksen velfærden i Norddjurs.

Fremtidens Velfærd løses ikke med nyfundne guldskatte, eller med magiske ringe.

Derfor har vi i mit udvalg forsøgt at imødekomme udfordringerne med blandt andet lokale reformer og planer for velfærden i Norddjurs.

Vi har et stort fokus på økonomien. Den velfærd vi har i Norddjurs skal være bæredygtig velfærd. Bæredygtig i økonomisk forstand, samt at den medarbejdermæssigt også er realistisk.

Økonomien for Voksen- og Plejeudvalget ser god ud.

Vi har i 2025 som udvalg ikke skulle opfordre til “tilbageholdenhed”, det er gode tegn. Der er kommet ro på økonomien, og det er altafgørende for udviklingen af velfærden i fremtiden.

Der tales om besparelser, og at det har været den eneste løsning på alt. Det er ikke sandheden - ikke de klæder Kejseren bærer om man vil.

En markant del af Velfærdsplanen (som i øvrigt har mange visioner) er vores beslutning om at samle demensindsatsen i Norddjurs. Vælger man at se den som udelukkende en besparelse, så er det fordi man ønsker en negativ fortælling.

Jeg vælger at se det som en nødvendighed for at sikre et velfærdstilbud for borgere med behov, som samtidig er fagligt stærk. Et velfærdstilbud der er bæredygtig.

Jeg anerkender dog ærligt at der har været besparelser i løbet af disse fire år. Blandt andet i 2022, mit første år som udvalgsformand. Da havde vi en helt anden økonomisk presset situation i Voksen- og Plejeudvalget, og måtte reagere.

Vi måtte faktisk fjerne tiltag som det tidligere udvalg i november 2021 havde indført. At skulle fjerne velfærdsydelser under et år efter de er indført, er bestemt ikke bæredygtig velfærd, ej heller ordentligt overfor de berørte borgere. Men det var nødvendigt for at skabe en stabil økonomi.

Læser man lidt historie, i stedet for eventyr, og ser på Voksen- og Plejeudvalgets dagsorden fra november 2021. Så vil man se at daværende udvalg i punkt 1-2-3 bruger 9 mill. kroner på nye tiltag og velfærdsudvidelser.

Det lyder jo som en lykkelig slutning på et eventyrligt politisk år, men læser man samme dagsorden, punkt 8. Vil man se et Voksen- og Plejeudvalg der har et merforbrug på 7.5 mill. for 2021, men der gøres intet aktivt, ingen visioner eller planer fra det Socialdemokratisk ledet udvalg.

Det blev derimod en grum begyndelse på 2022. Men som med eventyr, kan vejen virke farlig, man skal grueligt meget igennem før en lykkelig slutning kan anes i horisonten.

Vi er nu på rette vej i 2025. Fundamentet for bæredygtig udvikling af voksen velfærd i fremtiden, det er blevet skabt i de seneste fire år. De klæder kan alle se