Fortsæt til indhold

Vi har et problem med penge i politik

Debat
Søren Lahn SlothSalgschef og byrådskandidat

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg vil gerne sætte fokus på noget, jeg ser som et overset emne: Penge i politik – og ikke mindst hvordan manglende gennemsigtighed underminerer tilliden. Der er under 100 dage til kommunalvalget, så det er ret aktuelt.

Transparency International Danmark understreger, at selv små beløb i politiske donationer kan udgøre en betydelig påvirkning. Forestil dig eksempelvis en lokal kandidat, der modtager 20.000 kr. fra en lodsejer i valgstøtte. Det er selvfølgelig helt lovligt. Bliver kandidaten valgt, er de så bare forpligtet til at erklære sig inhabil, hvis der kommer en beslutningssag op i byrådet, hvor den lodsejer er involveret. Kunne man forestille sig, at nogle politikere ville være bedre til at huske sådan inhabilitet, hvis valgstøtten på 20.000 var offentlig? Hvis dit svar er ja, så er det i sig selv et problem for tilliden. Derfor anbefaler Transparency International, at alle beløb over 2.000 kroner – sammen med donorens navn – gøres offentligt tilgængelige. Det mindsker risikoen for interessekonflikter og styrker tilliden til vores valgte politikere.

Forstå mig ret. Jeg skriver ikke dette for at anklage nogen - hverken siddende politikere i Skanderborg byråd eller andre kandidater, men som kandidat for SF vil jeg gerne være med til at bane vejen. Derfor har jeg lagt hele mit valgkampsbudget åbent frem på www.stemforsøren.dk, så alle kan følge med, og jeg modtager ikke anonyme donationer på over 2000 kroner. Jeg vil gerne opfordre både vælgere og journalister til at spørge andre kandidater om det samme, for mere åbenhed er godt for os alle.