Fortsæt til indhold

Vi vil have mennesker før systemer

Debat
Pernille Rothmann TaubeeSocial og sundhedsassistent og kandidat til kommunalbestyrelsen for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Medarbejdere i ældreplejen – frie hænder, medindflydelse, fokus og respekt for det enkelte menneske.

Jeg arbejder i ældreplejen, og jeg er stolt af mit arbejde. At skabe tryghed, omsorg og livskvalitet for vores ældre betyder alt for mig. Jeg oplever desværre ofte at systemer står i vejen for det, vi egentlig burde have fokus på: mennesket, medarbejderne og de ældre.

Som socialdemokrat, kandidat til kommunalbestyrelsen og social- og sundhedsassistent oplever jeg hver dag, hvor afgørende det er, at medarbejdere i ældreplejen har frie hænder og reel medindflydelse i deres arbejde.

For mange af vores ældre er det de små ting, der betyder mest: et smil, en snak, en kop kaffe serveret på det rigtige tidspunkt eller en ekstra støttende hånd. Når skemaer og stramme tidsplaner styrer dagligdagen mere end menneskers behov, går disse små, men meget betydningsfulde - måske de mest betydningsfulde øjeblikke tabt i et sårbart menneskes liv.

Medindflydelse på arbejdsdagen er lige så vigtig. Når medarbejdere kan bestemme, hvordan opgaverne skal prioriteres, oplever de større engagement og arbejdsglæde – og det smitter af på de ældre.

Jeg har set kolleger tage sig af borgere med meget komplekse plejebehov, fordi de får mulighed for at bruge deres kompetencer og prioritere deres egen tid. Resultatet er mindre stress, højere kvaliteten i plejen hvor borgere og medarbejdere, føler sig set og hørt.

Vi medarbejdere er uddannet til at se det hele menneske, til at vurdere behov og skabe tryghed

Hver dag ser jeg, hvordan arbejdspresset i ældreplejen rammer både personale og borgere i større og mindre grad.

Det handler ikke kun om mangel på hænder, det handler også om systemer, der burde støtte og lette vores arbejde - men som desværre ofte spænder ben.

Når systemerne styrer os i stedet for at støtte os, mister vi muligheden for at bruge vores faglighed rigtigt.

Flere medarbejdere i ældreplejen og på plejehjemmene oplever - incl mig selv, at de bruger alt for meget tid på at taste i systemer, dokumenter og navigere i forskellige IT systemer, der sjældent taler sammen.

Det betyder tab af dyrebare minutter, som kunne have været brugt på nærvær, omsorg og tid med de ældre.

Personalet løber fra opgave til opgave, pauserne bliver kortere eller sprunget over, måske spiser man imens man dokumenterer og desværre kommer skemaer og planlægning ofte, før menneskene det hele drejer sig om.

Som socialdemokrat vil jeg kæmpe for, at vores ældrepleje er bygget på respekt for både borgere og medarbejdere. Vi skal investere i tid, ressourcer og tillid, så personalet kan udføre deres arbejde ordentligt og med nærvær og hjertet på rette sted

Det betyder, at vi skal prioriterer mennesker FØR systemer, omsorg frem for papirarbejde og værdighed frem for skemaer.

Ældreplejen er hjertet i vores velfærdssamfund. Det er de ældre mennesker der har skabt, hvad vi har i dag. Lad os dog sikre, at medarbejdere har frie hænder, medindflydelse og fokus på mennesket, så vores ældre får den omsorg og værdighed, de fortjener, respekt for selvbestemmelse og medarbejderne kan udføre deres arbejde med faglig stolthed og glæde.