Fortsæt til indhold

På umulig mission

Debat
Jakob KokkenborgSognepræst

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har været i biografen. Jeg så Mission Impossible 8, og det var nok egentlig en fejltagelse. For jeg har aldrig følt mig så gammel og uduelig, som da jeg så Tom Cruise springe ud fra et fly.

Her er jeg, der føler et sug i maven over Tivoli Frihedens pariserhjul og passer ekstra godt på, når jeg skal skifte en pære, fordi jeg let bliver svimmel – og så er der ham, på 62 år, der kaster sig ud i tomrummet, som om han kunne flyve.

Jeg kan næsten engang ikke huske, hvad filmen handlede om. Jeg har bare et billede i hovedet af Tom Cruise, der styrter overlegent gennem luften til den insisterende kendingsmelodi.

Men det er jo egentlig en uretfærdig sammenligning, og jeg burde nok ikke føle mig så håbløs. Ethan Hunt er den ultimative action-helt: han er (næsten) usårlig, uovervindelig og ofrer sig konstant for at redde verden. Han kan det hele og tør det hele. Han er den klassiske heltefigur, som vi elsker at se på lærredet, og på den måde er han en slags ”messias” i populærkulturen – den, der kommer ridende (eller springende) og redder os fra undergang.

Over for Mr. Hunt er Jesus lidt af en anti-helt. Han er ikke den helte-figur, verden forventer. Han bliver født som et helt almindeligt barn, vokser op og omgås kriminelle og andre udskud og ender med at blive dræbt.

Men i løbet af sit liv og med sin død viser Jesus os, at sandt heltemod ikke handler om at være stærkest, hurtigst eller dygtigst til at hoppe ud af et fly på en dramatisk, men dog charmerende måde. Han siger i stedet for, at »Den der vil være størst, skal være alles tjener«.

Heltemod handler om at være til stede for din næste, om at ofre sig for andre, om at elske de svageste.

Vi elsker Ethan Hunt, fordi han giver os håb om, at der findes nogen, der kan klare det hele. I kristendommen venter man dog ikke på sådan en skikkelse – han har allerede været her og har også klaret det væsentligste.

Og derfor siges det heller ikke til os: »Vent på en helt«. Nej, den besked de kristne får, lyder: »Du er mine hænder og fødder i verden«.

Jesus udfordrer os til at se os selv som dem, der kan handle. Han udfordrer os til en helt anden slags Mission Impossible: Ikke til at springe ud fra fly, men til at lytte, tage ansvar, handle til fælles bedste og være der for dem, som har brug for os.