Fortsæt til indhold

»Fedt at I vil holde en fest midt i vores smukke bøgeskov, men tænk på, at I deler omgivelserne med mange, der har brug for ro«

Debat
Frank Rune Kristensen NielsenSpidskandidat Dansk Folkeparti KV25

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Er du vågen?

Det var jeg i hvert fald, om end ikke af egen fri vilje. Fredag og lørdag nat under dette års Smukfest. Musikken var skruet ekstra godt op, og selv med både vinduer og døre lukket trængte lyden tydeligt ind i soveværelset. Først ved 2.30–3-tiden, da musikken endelig blev slukket, kunne jeg falde i søvn.

Lad mig slå fast: Jeg har intet imod Smukfest som arrangement. Festivalen er en del af Skanderborgs identitet, og jeg anerkender dens betydning både socialt og økonomisk. Men når musikken skrues så højt op midt om natten, at folk, som ikke deltager, får forstyrret deres nattesøvn, så er der altså en grænse, der overskrides. I dagtimerne kan man også høre festivalen helt til Hylke, men der er lyden svagere og til at leve med i den lille uges tid, som festivalen står på.

For mig var denne weekend ikke kritisk, jeg havde ikke tidlige vagter. Men tidligere har jeg i forbindelse med mit arbejde som kok oplevet at skulle op fire-fem timer efter, musikken stoppede, til en 12-14 timers arbejde. Det er langt fra optimalt. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på mine tidligere kollegaer i branchen, der stadig står i den situation samt sygeplejersker, brandfolk, politibetjente og andre i offentlige eller private job, hvor de skal møde tidligt og præstere.

Smukfest er en fest og den skal være sjov for dem, der deltager. Men det er vigtigt at huske, at ikke alle er med. Derfor, kære Smukfest: Fedt at I vil holde en fest midt i vores smukke bøgeskov, men tænk på, at I deler omgivelserne med mange, der har brug for ro, også mens festen står på.