Kandidat kritiserer Enhedslisten: I har haft magten – hvorfor ser vi så stadig nedskæringer? Se svaret fra Jesper Yde
Kandidat til kommunalvalget for Venstre, John Finmann, spørger: Når Jesper Yde Knudsen kritiserer nedskæringerne, må man derfor spørge: hvorfor blev der ikke handlet, mens hans eget parti sad med indflydelse og aktivt støttede borgmesterens linje? Se Jesper Ydes svar nederst.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I Din Avis 11. august kunne man læse, hvordan Enhedslistens spidskandidat Jesper Yde Knudsen for fjerde gang stiller op til byrådet med budskabet, at Syddjurs i årevis har været præget af nedskæringer på daginstitutioner, skoler, ældrepleje og naturbeskyttelse – og at kursen nu skal ændres.
Men én ting undrer mig: Enhedslisten har i denne byrådsperiode støttet den socialdemokratiske borgmester og dermed været en del af det flertal, der har haft magten.
Når Jesper Yde Knudsen kritiserer nedskæringerne, må man derfor spørge: hvorfor blev der ikke handlet, mens hans eget parti sad med indflydelse og aktivt støttede borgmesterens linje?
Når man for fjerde gang stiller op som spidskandidat, kan man ikke længere nøjes med at pege fingre. Man må tage ansvar for de beslutninger, der er truffet – og de resultater, der ikke er kommet.
Borgerne i Syddjurs oplever virkeligheden tæt på: færre ressourcer i skoler og daginstitutioner, pres på ældreplejen og manglende handling i forhold til natur og klima. Hvis problemerne har været åbenlyse i årevis, hvorfor er de så ikke blevet løst, når både borgmesteren og Enhedslisten har haft muligheden?
Jeg synes, borgerne fortjener klare svar. Derfor er mit spørgsmål til Jesper Yde Knudsen – og til borgmesteren, han har støttet: Hvorfor ser vi stadig de nedskæringer, som I nu igen fremhæver som jeres mærkesager?
Hos Venstre ønsker vi at gå en anden vej: Vi vil skabe et mere ansvarligt byråd, der bruger ressourcerne klogt, prioriterer velfærd frem for symbolpolitik og samarbejder bredt med både erhvervsliv og civilsamfund. Vores mål er klart – bedre skoler, en værdig ældrepleje og en grøn omstilling med handling i stedet for hensigtserklæringer.
Syddjurs har brug for et byråd, der leverer resultater – ikke bare forklaringer.
Svar fra Jesper Yde, medlem af byrådet i Syddjurs for Enhedslisten:
»Kære John
Det er rigtigt at Enhedslisten har peget på Michael Stegger fra Socialdemokratiet som borgmester efter valget i 2021, men det betyder ikke, at vi er enige med Socialdemokratiet om alt, faktisk er vi på rigtigt mange områder meget uenige med Socialdemokratiet.
På skoleområdet er vi meget uenige med både dem og SF om skolernes tildelingsmodel og inklusion, vi er uenige om, hvor meget vægt, der skal lægges på at beskytte natur og biodiversitet og så har vi været meget uenige om de mange nedskæringer på daginstitutioner, skoler og på ældreområdet.
Når vi, trods disse store uenigheder, valgte at pege på Michael Stegger som borgmester skyldes det udelukkende, at det eneste realistiske alternativ, Venstres Claus Wistoft, i vores øjne var betydeligt værre, når det gælder nedskæringer på velfærd og beskyttelse af natur.
Vi tror, at vores vælgere forventer, at vi arbejder for at få så meget indflydelse som overhovedet muligt, og jeg mener faktisk også, at vi har fået en del indflydelse og i nogen grad er lykkedes med at bevæge tingene i den rigtige retning, men det er desværre ikke rigtigt, at vi har haft magten, og at vi har kunnet styre tingene i Syddjurs.
Ressourcer til ældreområdet, skoler og daginstitutioner afgøres ved de årlige budgetforhandlinger. Her kæmper Enhedslisten hvert år for at stoppe nedskæringer og for at tilføre flere ressourcer til velfærdsområderne. Hvis det ikke lykkes at stoppe nedskæringerne, stemmer vi nej.
De seneste tre budgetforlig, hvor der blev skåret hårdt på velfærdsområderne, var i budget 2020 (og genåbningen af budgettet), budget 2022 og budget 2023.
Ved alle tre forlig valgte Enhedslisten at stå uden for forliget og stemme imod, samtidig med at vi stillede ændringsforslag, der fjernede nedskæringerne.
Ved alle tre budgetforlig var Venstre med til at beslutte nedskæringer. Så på den måde har Venstre desværre mere magt end Enhedslisten.
I de to sidste forlig, budget 2024 og 2025, lykkedes det at tilføre flere penge til skoler og ældreområdet, så her var Enhedslisten med i forligene, selvom vi stadig mener, at områderne mangler ressourcer.
Problemet med for eksempel ældreområdet er, at når man først har skåret dybt, så går det alvorligt ud over arbejdsmiljøet og sygefraværet. Derfor kommer man ikke bare tilbage til, hvor man var før, når man igen tilfører ressourcer.
Jeg synes, at det lyder rigtigt godt, at du mener, at Venstre skal prioritere velfærd, få bedre skoler, værdig ældrepleje og grøn omstilling med handling, det vil jeg meget gerne være med til.
Det er bare ikke min opfattelse, at det harmonerer med Venstres hidtidige politik med nedskæringer på velfærdsområderne, men dejligt, hvis det er tid til forandring i Venstre.«
Venlig hilsen
Jesper Yde Knudsen
Byrådsmedlem Syddjurs Kommune, Byrådet