Fortsæt til indhold

Vi peger med bekymring på Tilst – så lad os handle

Kommunen bør steppe op.

Debat
Heino GudmundsenPædagog, TR og kandidat til Aarhus Byråd for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I foråret blev vores nyheder ramt af historier om, hvordan Tilst som by er begyndt at udvise bekymrende tendenser. Der blev fokuseret på, at folk, der måtte søge væk fra Gellerup i forbindelse med bydelens renovering og arbejdet med at trække den ud fra ghettolisten, var flyttet til Tilst i stort tal – og at disse nu påvirkede Tilst i negativ grad.

Samtidig kunne man også læse den ulykkelige historie om en kasserer, der havde stjålet op imod en million kroner fra sportsforeningen TST.

Tilst stod imod.

Men beboerne i Tilst har ikke lagt sig fladt ned. I stedet har flere fra området talt åbent om alle de store tiltag, der laves, og der er kommet friske kræfter til i TST. Det lykkedes dem sågar – frem mod sommerferien – at indsamle imponerende 100.000 kr. til at betale den gæld, som kassererens lange fingre havde skabt.

Men hvem er det, TST skylder penge? Det er såmænd Aarhus Kommune. For mange af de penge, der forsvandt, er kommet fra kommunen i form af tilskud til de aktiviteter, som foreningen står bag og arrangerer for de mange børn, unge og voksne, der søger fællesskabet i foreningen. Kommunen har en praksis, der gør, at den sender støttemidler ud i forskud, og når regnskabet er gjort op, tilbagebetales et eventuelt overskud. Dette har desværre gjort, at et menneske, som var endt i en forfærdelig situation, hvor tyveri blev løsningen, havde mulighed for at tage af en kasse, som ikke tilhørte klubben – men som klubben havde til rådighed.

Kommunen bør steppe op.

Nu har TST vist, at de gør et kæmpe stykke arbejde, og lokalområdet har skrabet mange midler sammen. Disse midler kommer – som det er nu – ikke til at gå til forbedringer af de faciliteter, som alle er enige om trænger til en kærlig hånd. I stedet går de til kommunekassen.

Jeg tillader mig at foreslå noget andet: Jeg mener, at kommunen skal beslutte, at gælden i TST skal overgå til kommunen.

Kasseren kan så tilbagebetale pengene til kommunen. Det har desværre nok lange udsigter – men med denne løsning kan klubben komme videre, støtte op om lokalområdet i Tilst og omegn og få faciliteter, som gør, at der bliver plads til flere medlemmer og brugere i et område, hvor der tydeligt er behov for gode fritidstilbud.

Pengene til at styrke og forbedre faciliteterne er der – efter den økonomiske aftale, et flertal vedtog den 23. juni 2025.

Så har jeg sagt det.