Fortsæt til indhold

Lange ventelister til høreapparatsbehandling - nu sker der noget

Debat
Else SøjmarkRegionsrådsmedlem, valgt på Djursland

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mange ældre på Djursland og i resten af Region Midtjylland kender til problemet: alt for lange ventelister til høreapparatsbehandling. Det kan betyde, at mennesker i årevis må leve med nedsat hørelse, som kan føre til social isolation, utryghed og dårligere livskvalitet.

Med regionens budgetaftale for 2026 har vi nu taget et vigtigt skridt. Det er jeg på borgernes vegne meget glad for. Som en del af økonomiaftalen mellem regeringen og Danske Regioner er der afsat i alt 50 millioner kroner til høreapparatsbehandling på landsplan. Heraf får Region Midtjylland 10,9 millioner kroner varigt.

I budgetaftalen slås det fast, at midlerne skal bruges til at øge kapaciteten, så flere kan få hjælp hurtigere, og samtidig indføres det mere effektive arbejdsgange – blandt andet gennem digital visitation.

Det er også vigtigt, at borgere, der har et ukompliceret høretab bliver informeret om muligheden for at vælge behandling hos en privat høreklinik med offentligt tilskud. Det kan nemlig være en vej til hurtigere hjælp.

For mig handler det om mere end teknik og kroner. Det handler om, at vores ældre borgere – og andre med høretab – skal kunne leve et aktivt og socialt liv.

Derfor er jeg meget glad for, at vi nu tilfører høreområdet flere midler i Region Midtjylland. Med budgetaftalen tager vi et vigtigt skridt i den rigtige retning.

Vi skal samtidig følge udviklingen i ventelisterne tæt.